Jeg har hørt, at de fleste ulykker skjer ved drukning i overflaten. Dykkeren har panikk og er ikke i stand til å sikre oppdrift.
Som mange før meg, har jeg lært å bruke drakten til oppdrift under dykket, og som mange ferskinger har jeg faret opp med bena først. Etter det hendte, leste jeg litt rundt om dette med bruk av drakt til å justere oppdrift. På min drakt sto det "luft in for comfort" på bruksanvisningen.
Jeg så i flere forum at diskusjonen går om hva som er best. Å bruke BCD eller drakt til oppdrifts kontroll.

Buoyancy control device sier vel seg selv?

Bruker mann drakt til å fylle luft for oppdrift så blir man mindre i stand til å bevege seg fritt. Man må kanskje bruke
ankellodd, tyngre finner og øve på å balansere dette. Får man allikevel luft samlet i bena, må man handle raskt. Man krøker seg sammen, kanskje kledd med en tykk vams under, for å få presset luften ut ved skulderen, som nå ligger dypere en bena. Ingen ut ventil der luften nå befinner seg.
For å få inn luft må man trykke på en knapp på brystet, for å få luften ut, løfte venstre albue. Jeg forstår at dette er som å lære å sykle. lett når man har teken.

Buoyancy control device eller BCD derimot, er laget til formålet. Man kan ha minimalt med luft i drakta, kun for comfort, slik blir bevegeligheten friere.
Man har ikke store mengder luft som truer med å blåse opp buksebena, og oppdriften er konsentrert rundt livet og opp. To lett betjente knapper i venstre hånd justerer luft inn og ut. Skulle man svømme nedover med bena i været, kan man dumpe luft med ventil nederst bakpå vesten.
Supert utstyr, som mange mener er mest nyttig til å fylles opp i overflata, som en billig flytevest? (Om du er i stand til å fylle den?)

Vel.. Jeg leste argumenter for å imot, men ligger det ikke litt i kortene her, når så mange drukner i overflaten?
Om du kommer ut for noe trøbbel der nede. Du får panikk og svømmer opp med armene oppover. Drakten vil jo slippe ut all luft du har inne mens du stiger. BCD
slipper
ikke ut luft av seg selv, annet en ved overtrykk.
Om du får panikk der nede med lite luft i drakta. Oppdriften din er luft fylt i vesten. Denne vil nå utvide seg idet du stiger, og nærmest, eller forlengst være fult oppblåst i overflaten. Dette helt uten din inngripen. Automatisk redningsvest voila!
S
om vi vet, kan man ikke utføre rasjonelle handlinger i panikk og livet står på spill.
i nevnte tilfelle ble du reddet av den kostbare og godt utviklede BCD`n. Den er nå oppblåst og holder deg flytende, selv i bevisstløs tilstand.

Om du ikke brukte vest til oppdrift, har du ingen luft i vesten under dykket, og dermed ingen "automatisk flytevest".
Du vil nå ligge å kave i overflaten med munn og nese under vannoverflaten, da må du bare skjerpe deg, kast bly, få fylt vesten med luft, husk å skifte til snorkel, slik som de sa på kurset. Panikken oppsto kanskje fordi du var tom for luft, da er det bare å fylle lungene å blåse inn i slangen mens du holder inn knappen. var det den på pekefingeren?

Det er også slik at skal du sydover å dykke på fredede rev, steder de forlanger god oppdriftskontroll, har du ikke lenger tørrdrakten din.
Den du hadde så god teken på, og nå må du kløne det til med en BCD. Hvorfor ikke bare lære å bruke den til oppdrift, og drakt til isolasjon / komfort?

Så langt jeg kan forstå er det ingenting som er bedre en å bruke det kostbare utstyret til det det er konstruert for.
Jeg mistenker at priskrig og tidsnød gjør at kurs i kaldere farvann, der vi bør ha tørrdrakt, forenkles ned med å overse bruk av BCD til annet en å være positiv i overflaten, før og etter dykk. Da man må lære om bruk av drakten uansett, ville kurset altså kostet mer, om man i tillegg måtte lære bruk av BCD.

Jeg er ikke den mest erfarne,så tenk for deg selv, men dette er viktig for meg. Jeg synes også "dersom jeg har rett" at dette er viktig opplysning for alle.
Skulle jeg ta feil, så skyt meg i kneet.