Resultater 1 til 1 av 1

Thread: Sidemount dykking på UTD Z-system

Nykommer UTDNorge's Avatar

Ble medlem
    Feb 2017
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/8
    Given: 0/0

Sidemount dykking på UTD Z-system

Der er mange formeninger om mye i verden, også UTDs Z-system. Kanskje fordi UTD har valgt å gå forut med lanseringen av systemet i USA og Asia, og der særlig i USA er mye prat på ulike fora. Det er som sådan fint nok, men noen ganger svert å separere synsing om en organisasjon eller enkeltpersoner, fra synsing om spesifikt utstyr.

Vi er nået til det punktet, hvor det nærmer seg innkjøring av Z-system i Europa, med Norge i spiss.

Derfor har jeg valgt å risse opp noen av de fordeler - og ulemper - den enkelte dykker må ta stilling til ved valg av system. Jeg har ikke selv en formening, på den måte forstått at jeg har backmount (BM) enkelt-/dobbeltflaske og sidemount (SM) enkelt/dobbeltflaske, i min verktøykasse - både privat og på jobb. Men jeg foretrekker Z-system, av årsaker som jeg nevner nedenfor.

Det kan fort bli en veldig komplisert prat idet man får spørre seg hvilke systemer, man ønsker å sammenligne. Vi kan sammenligne «tradisjonell» BCD (backmount enkeltflaske), med Z-system og ha en helt annen prat enn om vi f.eks. sammenligner med et «hogarthian» dobbelsett.
    Det blir fort en omfattende matrise om vi tar alle muligheter med i betraktningen.

Her forholder jeg meg til de mere overordnede linjer, vi kan tale om, spesifikt for Z-system.

Først skal sies, at jeg anbefaler å ta kurs på de systemene, man ønsker å bruke. Uansett om det er D12, Z-system eller annet. Det går an å velge et hvilket som helst kurs, og ta det på et gitt system, eller man kan ta spesifikt cross-over kurs for å lære seg masse bra greier om et system (uansett om man er interessert i BM eller SM). Det er ikke komplisert, men der er mange bra ting å få med seg, og en bra måte å «dykke seg varm» på.

Når det er sagt, la oss komme til saken!

Fordelerne – ikke i noen særlig rekkefølge.

Konsistens
    Z-system tilbyr en konsistent løsning på tvers av BM og SM, noe som er viktig for UTD – særlig gassdonasjon ønskes sømløs på tvers av systemene. Det er viktig å kunne dykke sammen som team, og for den enkelte dykker å kunne dykke på et system den ene dag og et annet system den andre.
    Vi tilskriver den perfekte sikkerhetsstatistikk vor til nettopp konsistens.

Skalerbarhet
    Du kan dykke rekreativt på et Z-system, det er klart. Jeg har selv hatt grunnkurs-elever på Z i California, med resultater som var like bra som på BM.
    Men du kan også dykke med to flasker og isolator manifold. Du kan enda rigge ditt Z om til MX, på ca. 5 minutter. Du kan altså bruke ditt Z-system til alle typer dykking, uansett om det er rekreativt Open Circuit (O/C), tech, rebreather (RB), vrak, hule, no-mount, stage/push – alle typer dykking; én løsning

Ikke godkjent av kiropraktorforbunnet
    Det er bad for business for kiropraktoren, når dykkere skifter fra D12 til Z. Det blir fort veldig mye lettere at slepe to enkelte flasker (går enda an å slepe de enkeltvis!) enn to som er satt sammen. Jeg har selv vært veldig glad i att slippe dobbeltsettet, både på land og i RIB – særlig når jeg skal dykke mer enn et dykk da. Du kan legge flaskene ved trappen eller stranden og så ikle deg, så du ikke behøver slepe flasker i full utrusting.

Lettvekter
    Jeg har selv reist en del med 50 kg dykkerutstyr og en tannbørste, og synes det er veldig lekkert å droppe bakplaten. Du får lett pakket Z i håndbagasjen, altså under 10 kg. Har du behov for RB, veier Z med KISS-kanister totalt 18kg, altså RB’en din i en ganske alminnelig koffert med på tur – intet problem.

Frihet
    Hva om du står et sted og ikke kan finne noen dobbelsett? UTD var for nylig i Kina på ekspedisjon, og fant i hele Guangxi-provinsen ikke et eneste dobbelsett. Kun single AL80-flasker. Med Z er det helt perfekt.
    Du kan bruke hvilken som helst flaske (jeg foretrekker DIN-fatninger).

Donering unner dekompresjon
    Om du dykker med stage-flasker eller deco-flasker, er det temmelig fint å kunne donere, og å ha redundans. Mister du et førstetrinn, har du flere andre, som du kan bytte til. UTD foretrekker piston-førstetrinn, nettopp fordi de fortsatt virker om du skifter de unner vann.
    Videre går det an å ha to dykkere på én deco flaske, om man bruker Z. Man plugger blott deco flasken inn i systemet, og donerer langslangen, som normalt. Husk, alt er konsistent.

Mere selvstendighet
    Det finnes i utgangspunktet 9 forskelike kategorier av gassfeil (lekkasjer), som UTD underviser på sine tekniske kurser. Av de 9, kan hele 6 håndteres av dykkeren selv, om man er på Z. Vi trener selvfølgelig dykkere til at støtte hverandre og teamet uansett, men det er jo fint å ha to dykkere til at se på feilen, i stedet for blot en. Det er klart, at om man er på tradisjonell SM, kan dykkeren selv se ALT, men da mister man andre fordeler – ikke minst konsistensen, skalerbarheten og redundansen.

Ingen single point of failure
    Om jeg mister manifolden på mit D12, mister jeg all min gass. Jeg må gå til min buddy for at komme hjem da. Om jeg mister manifolden på mit Z-system, går jeg fortsatt til min buddy – men mister ikke gassen. Jeg lukker flaskene av, og gir de til min buddy så han/hun kan koble de i systemet sitt senere. All gassen er separert fra systemet.
    Om jeg tar et lavprofil 2.-trinn på kort slange med gas connector male, med i lomma, kan jeg enda koble den på mine flasker og komme meg hjem uten buddy, om jeg skulle bli separert og. Altså ikke lenger noen enkeltfeil som slår ALT ut av funksjon.

Ulempene – jeg forholder meg her til det meste av den feedback, som vi har fått retur, ikke minst på DEMA. Det skal rettferdig vis sies att mine utdypende kommentarer selvfølgelig er mine personlige synspunkter.

Prisen
    UTDs Z-system er i den dyrere ende av sidemount-løsninger. Det henger ikke minst sammen med, at isolator manifolden er relativt kostbar, og ikke er med i andre sidemount konfigurasjoner.
    Men selv uten manifolden, altså med en distribusjonsblokk som ikke kan isoleres (selvfølgelig kun til rekreativ dykking) er der tale om en high-end løsning. Omvendt kan man spare veldig mye på kun at kjøpe én utrusting til all sin dykking, så kanskje det ikke er så slemt enda. Det får nesten komme an på den enkelte dykkers behov og utvikling.

Kompleksitetsnivå
    Jeg skal være så klar på dette som det går an: det anbefales at ta seg utdanning på de systemene man dykker med.
    Det er helt selvsagt, at mange som ikke er utdannet på Z, og enda aldri har sett eller rørt et, synes det er mye mer komplekst enn det system, de er kjent med. Mange av de tvilere, som jeg har vist Z til, har gått fra tvil til «aha-opplevelse», så ikke fortvil. Jeg har utdannet Open Water-elever på Z, altså.
    Når det er sagt, synes jeg selv, Z er marginalt mere komplekst – men altså ekstremt marginalt. Kanskje det er prisen for de mange fordeler, men da er det i min optikk en ekstremt lille pris. Eller kanskje det er et resultat av att jeg selv ble utdannet på BM først (egentlig ble jeg først utdannet på «alminnelig» BCD med enkeltflaske og syntes da, hogarthian/«DIR» var veldig komplisert. Fint med meg om jeg hadde hatt Z-system fra dag én).

Feilpunkter
    Noen vil kanskje mene, at det finnes alt for mange feilpunkter på Z. Isolator manifolden, slangene, gassforbindelsene. Det er dog veldig solid utstyr, i særlig grad er isolatoren robust (om enn lett), og hele systemet inneholder utelukkende statiske o-ringer.
    QC-6 gassforbindelsene har vært i bruk i lang tid, bl.a. på RB80-setuppet, og er generelt særdeles stabile. Resten er slanger, som vi i det minste kan se og jevnlig inspisere. Når det er sagt, er gassløpet fysisk lengere på Z-system, enn på mange andre systemer.
    Omvendt får vi øket selvstendighet, fjerner single point of failure, skaper øket redundans og et hav av andre fordeler – jeg vil mene, at «feilpunkter» klart skal listes unner «ulemper», men altså ikke reelt er noe problem.

Konklusjon
    Her får jeg skuffe deg, beklager det. Jeg har gjort meg mine meninger ved at undersøke markedet, mekke med grej og dykke en masse både backmount og sidemount, samt holdt kurs på begge. Jeg har hørt synspunkter, mange av de valide. Jeg har vektet fordeler og ulemper, og det er klart, at jeg har synspunkter som taler for bruk av Z for meg, det er mitt personlige valg. Jeg kjenner en del andre som har det på samme måte – supert for dem da.

Som sagt har mange tvilere skiftet mening etter å ha fått et sett i hendene, og jeg svarer gjerne på spørsmål om du måtte være interessert i at høre mere.
    …men din mening får du danne deg selv.

Stay safe – have fun!

0 Not allowed! Not allowed!
    Last edited by UTDNorge; 08-02-2017 at 15:48.
    Daniel H. Pinderup
    Global Marketing Director
    UTD Instructor #176

*Disclaimer*
    Det gjøres oppmerksom på, at jeg gjennem mit arbeide med dykking, har økonomisk interesse i Unified Team Diving. Jeg mener hverken, denne interesse er i strid med personlige synspunkter eller sikkerhetsmessige hensyn, på egne kurs eller i industrien generelt.

w: @UTDNorge
    p: +47 47323389

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg