Resultater 1 til 1 av 1

Thread: Hvorfor blir dykkere sinte?

Hybrid View

Previous Post Previous Post   Next Post Next Post
    Nykommer UTDNorge's Avatar

Ble medlem
    Feb 2017
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/6
    Given: 0/0

Hvorfor blir dykkere sinte?

Hyggelig DEMA… for mestedelen

Jeg var på årets DEMA i Las Vegas, hvor veldig mange kom forbi for at stille spørsmål omkring, og mekke med, de ulike systemene UTD har i arsenalet sitt. Særlig var der stor pågang på Z-system og MX-rebreather konfigurasjonen.
    De fleste var veldig hyggelige og hadde masse spørsmål, synspunkter og historier at fortelle – det var noen super bra dager, med enormt faglig påfyll. Og så fikk jeg treffe en masse spennende og hyggelige folk da.

Derfor var kontrasten så voldsom i de to enkelte tilfelle der tonen var en - mildest talt - anden:

I det første tilfelle stod jeg og drakk en kop kaffe, da jeg i øyekroken ser noen komme nærmere i full fart. Jeg vender meg mot vedkommende, og møter en dykker, som øyeblikkelig viser seg himmelsk forbanna – jævlig forbanna – og roper om hvordan UTD vover tilby en sidemount-løsning med manifold.

I det andre tilfelle var vedkommende ganske rolig i stemmen, da han fremla argumentasjon for, at jeg bør skytes.

Tal om kaffe i gale hals, lissom.

AG og historisk perspektiv

I etterkant gikk det bra å le, men jeg får bare innrømme, at jeg ble overrasket i situasjonen. Etterpå fortalte AG historier om den gangen Nitrox var det store vonde på DEMA, for ikke at tale om Trimix. Og det er helt korrekt, der får jo i alle tilfellene bli tale om reaksjoner, som er helt ute av proporsjon.
    Alt annet like, er der aldri skjedd noen noe på verken MX eller Z, og i dag ler vi av tanken om at nitrox eller trimix skulle være noe mer farlig at bruke, om man er utdannet til det – tvert om.

Hvorfor da arrigskapen?

Det blir da bare enda mer interessant, når dykkere går helt i baklås og likefrem begynner å skrike, bokstavelig talt, når noe nytt går gangen. Uansett om det er nitrox, trimix, et sidemount-system, en manuell rebreather, eller en ny filosofi (f.eks. DIR).
    Det var faktisk akkurat da jeg tenkte på DIR, at jeg ansporte meg mod mitt svar på spørsmålet – hvorfor blir folk så sint?

Litt om bakgrunnen
    DIR (Doing It Right) er som mange vet en filosofi, som handler om mange ting, bl.a. prosedyrer, utstyrskonfigurasjon og utdanning. Der er tale om en overordnet filosofi, ikke en spesifikk dreiebok. Et levende, organisk dyr, som utvikler seg.

Men for godt 20 år siden, var DIR noe helt nytt - og folk fikk servert en «ny løsning», som ifølge navnet var «riktig». Altså var de andres måte å gjøre tingene på, feil. Det er en av flere grunner til, at jeg ikke selv bryr meg noe særlig om navnet «DIR»– videre er det nemt gjort å glemme komme seg videre om man allerede har en løsning, som er «riktig».

Men sakens kjerne er den, at folk får servert noe nytt, som ikke stemmer 100% med gårsdagens løsning.

Hvilken løsning er «riktig»?

Når man har én løsning, som man er dedikert til (det må man nesten være for at drive med f.eks. utforsking av huler, dype vrak eller lignende) og noe nytt kommer på bordet, og de to løsninger ikke kan forenes – ja, da får det menneskelige sinn simpelt sakt to overordnede valgmuligheter:

1) Jeg tog feil, og har vert heldig så langt, eller
    2) Du tar feil og prøver å slå meg ihjel

Da er de to muligheter satt på klingen i en urimelig grad, og de fleste folk ender selvfølgelig ikke med én av de to muligheter som endelig resultat av sitt resonnement - men de er kanskje ganske rammende beskrivelser av første innskytelse, den menneskelige hjerne kunne finne på at slynge frem fra underbevisstheten.

Arrigskap i selvforsvar

Plutselig gir det mening om en enkelt dykker eller to blir vanvittig av raseri, eller en masse blindt avviser løsninger, uansett om det er nitrox, trimix eller et stykke utstyr.

Om det er en underbevist reaksjon på hva sinnet feiltolker som en trussel, eller en fornektelse av en uakseptabel risiko ved den løsning, man allerede selv bruker, er selvfølgelig ikke sikkert – men det er en forklaring, som jeg tror i noen – eller mange – tilfeller forklarer visse reaksjonsmønstre.

For eksempel å rope i stedet for å diskutere saklig.

...eller gjøre narr.

Stay safe - have fun!

0 Not allowed! Not allowed!
    Last edited by UTDNorge; 09-02-2017 at 11:20.
    Daniel H. Pinderup
    Global Marketing Director
    UTD Instructor #176

*Disclaimer*
    Det gjøres oppmerksom på, at jeg gjennem mit arbeide med dykking, har økonomisk interesse i Unified Team Diving. Jeg mener hverken, denne interesse er i strid med personlige synspunkter eller sikkerhetsmessige hensyn, på egne kurs eller i industrien generelt.

w: @UTDNorge
    p: +47 47323389

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg