Resultater 1 til 4 av 4

Thread: Førstehjelp for UVfoto

Nykommer

Ble medlem
    Aug 2014
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Førstehjelp for UVfoto

Jeg har Nikon Coolpix L24 med hus men uansett hva jeg gjør det mye grøt på bildene. Video og bilder blir også veldig grønne.
    Er ikke mange instillingene på kamera men noen tips om hva kan begynne med (valgt av scene, hvitballanse osv).

Har ikke ekstra blits eller lys, jeg lurte på å lage noe men da vil jeg vel også fange enda mer grøt og partikler

0 Not allowed! Not allowed!

På gli..

Ble medlem
    Jul 2011
    Sted
    Drammen
    Thumbs Up/Down

Re: Førstehjelp for UVfoto

Hvis du ikke har ekstra lys, så har du kanskje en dykkelykt? Start med å ta bilder av relativt rolige ting som du kan komme nært. Jo mindre vann mellom motiv og optikk, dess mindre "grøt". Bruk så dykkelykten kreativt til å få litt lys på det du ønsker å ta bilder av. Det grønne kommer av at rødt og gult filtreres bort relativt raskt desto dypere du kommer. For å bøte på dette må du tilføre ekstra lys.

Hvis du har manuell instilling, så er det enkleste måten å lære seg hva som funker på. Hvis du ikke har det, så kan Aperture mode være et greit sted å starte.

Ethvert praktisk problem løser seg alltid. Utfordringen er å bare ha praktiske problemer.

Ekstremt aktiv the_dragon_no1's Avatar

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down
    Received: 5/4

Om det er intern blits så skru den av..
    Å husk på at med lys, jo mer partikler du lyser opp mellom kamera å motiv jo værre blir bildet. Mao du vil ha minst mulig lys mellom kamera og motiv, å da jevnt med lys på motivet. Kom deg nært ja, og om du kun har en vanlig dykkerklykt, ikke lys direkte på motivet, da blir det gjerne utbrent/for sterkt. Evt vurder en video lykt for lys.
    Men bottom line så er det jo begrensninger med ett sånt kamera.

I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Nykommer

Ble medlem
    Aug 2014
    Thumbs Up/Down

Takker så mye for tips og råd, skal teste ut litt så får jeg se hvordan det blir.

Er ikke det mest avanserte kameraet så jeg skal ikke ha de største forventningene :-)

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg