Side 2 av 2 FirstFirst 12
Resultater 11 til 19 av 19

Thread: Dykking i Cancun (Mexico)

Nykommer

Ble medlem
    Dec 2010
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Re: Dykking i Cancun (Mexico)

Hvalhai-sesongen er mai-september desverre...
    Om du har planer om å dykke på Molinere Underwater Sculpture Park, skal du fly til Grenada?

0 Not allowed! Not allowed!

Nykommer

Ble medlem
    Jun 2008
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by SunnivaM View Post
    Hvalhai-sesongen er mai-september desverre...
    Om du har planer om å dykke på Molinere Underwater Sculpture Park, skal du fly til Grenada?
    Det er en i Cancun også så vidt jeg vet.

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Jade Tyskland
    Thumbs Up/Down

"Banco Chinchorro"! Søk etter dette på internet.
    Vanskelig å reise dit. Og ganske sikkert dyrt også. Banco Chinchorro befinner seg lant ute på havet.

Båt-turen starter i smabyen Mahahual eller Xcalak. Ofte for mye vind.
    Mahahual ligger litt nord fra grensen til Belize.

Jeg har dykkt der to ganger i 2005. Helt fantastisk!

Meget aktiv

Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Det er vel ved Isla Mujeres skulpturparken ligger?
    Joda, jeg husket rett: http://www.isla-mujeres.net/waterfun...and_Snorkeling

Ellers så er Dos Ojos den beste plassen for cavern-dykking, pga. det er to ganske ulike runder man kan dykke, samt lengden på dykkene.
    Har jobbet som guide der nede og har over 300 dykk i Dos Ojos med kunder (Dos Ojos betyr to øyne, navnet kommer fra de to enorme cenotene), men synes likevel det var artig å dykke i cavern-sonen
    The Pit er også innmari kul. Ligger lenger inn i jungelen forbi Dos Ojos. Ingen svømmetur i ganger som man har i Dos Ojos, en dyp sjakt ned til ca. 30 meter. Lysspillet er det som gjør dette dykket stilig.
    En annen plass som også er stilig og er Angelita. Igjen bare et sjakt ned, men med et sulfur-lag på omtrent 30 meter, som ser ut som ei sky. store grener stikker opp, skaper kule effekter.
    Andre populære cavern-dykk er i Gran Cenote, men der er det vanskelig å få til et dykk som varer mer enn 30 minutter. Cavern-sonen er mye mindre enn i Dos Ojos. Esqueleto eller Temple of Doom er også interessant. Ingen ganger her heller, men halocline (fersk- og saltvannslag som møtes) samt flere fossiler i veggene.

Forøvrig:
    Cenote = åpning i bakken som leder ned til vann.
    Cavern = Sonen hvor man kan se dagslyset fra overflaten. Også begrensning i avstand man kan dykke, målt som dybde+avstand fra overflate, husker ikke tallet nå... Etter solnedgang er det ingen cavern-sone, ettersom man ikke lenger har dagslys å orientere seg etter.
    Cave = Når man ikke lenger ser dagslys, eller går over x antall meter i avstand fra overflate, målt som dybde + avstand. Eller etter solnedgang.

Meget aktiv

Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Mens jeg husker det:
    Guiden skal gi dere en skikkelig briefing før dykket og skal ALLTID svømme over eller svært nær linen som ligger i cavern-sonen!
    En guide presterte å ta livet av seg selv og sine to kunder (som var på bryllupsreise!) for noen måneder siden, kun fordi han valgte å svømme vekk fra cavern-linen
    Ta opp dette med guiden først, hvis vedkommende forsøker å bortforklare med at "han vet hva han gjør" eller "vil vise dere noe annet", bare si at det ikke er snakk om å dykke.
    Jeg klarer ikke å uttrykke med ord hvor viktig der, både for dere som kunder og for miljøet under vann, at man holder seg på linen.

Ang. noen å dykke i cenote med, vil jeg skamløst få anbefale en god og mangeårig venn og dama hans. Eksemplariske mennesker, tålmodige og flinke: http://tulumscuba.com/

Nykommer

Ble medlem
    Jun 2008
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by bherman View Post
    Mens jeg husker det:
    Guiden skal gi dere en skikkelig briefing før dykket og skal ALLTID svømme over eller svært nær linen som ligger i cavern-sonen!
    En guide presterte å ta livet av seg selv og sine to kunder (som var på bryllupsreise!) for noen måneder siden, kun fordi han valgte å svømme vekk fra cavern-linen
    Ta opp dette med guiden først, hvis vedkommende forsøker å bortforklare med at "han vet hva han gjør" eller "vil vise dere noe annet", bare si at det ikke er snakk om å dykke.
    Jeg klarer ikke å uttrykke med ord hvor viktig der, både for dere som kunder og for miljøet under vann, at man holder seg på linen.

Ang. noen å dykke i cenote med, vil jeg skamløst få anbefale en god og mangeårig venn og dama hans. Eksemplariske mennesker, tålmodige og flinke: http://tulumscuba.com/
    Tusen takk for masse god info! Det skal definitivt tas med videre. Spesielt ang linen. Har jo massevis av dykkeerfaring, men minimalt i "huler". Så jeg vil jo gjerne ha en trygg ordentlig instruktør som vet hva han driver med og ikke er bråsjekk. Det er slik at vi skal bo i Playa Del Carmen. Håper det ikke blir altfor klønete i forbindelse med dykking. Kan man fortsatt dykke med Tulum Scuba? Burde jeg booke på forhånd? Jeg foretrekker å stikke innom dykkesenterne og ta en prat før jeg evt booker. Jeg driver fortsatt å vurderer om jeg gidder å ta med mit eget utstyr. Tar uansett med ABC utstyret.

Meget aktiv

Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Å bo i Playa innebærer isåfall en tur på ca. 50 minutter med collectivo eller buss ned til Tulum.
    Har du eget utstyr med er det ikke noe problem å ha det i en sekk elns.
    Ja, du kan absolutt dykke med Tulum Scuba. Ja, du burde reservere hos dem på forhånd.
    De er fortsatt i Europa på ferie, men er tilbake i Tulum om seks dager. Send en epost til dem da vel, se om inntrykket du får er tilfredsstillende?

Nykommer

Ble medlem
    Jun 2008
    Thumbs Up/Down

Det skal jeg gjøre. Takk for tips!

Nykommer

Ble medlem
    Jan 2013
    Thumbs Up/Down

Skal til Cancun i juni, og lurer på hvilket dykkefirma man skulle valgt. Har hatt kontakt med Scubadiving Cancun, og de virker å ha greie pakker og var også villige til å sette opp pakker med andre dykk enn de som egentlig var satt opp.

Tar i mot alle tips på firma og dykkesteder. Fått med meg at Dos Ojos er et godt tips til en cenote, men gjerne navn på rev og vegger hvis dere har noen gode tips. En eller to av dagene blir Cozumel, så tips er velkomne der også.

Last edited by Ørjan Vatneberg; 01-03-2014 at 19:42.

Side 2 av 2 FirstFirst 12

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg