Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 22

Thread: Utvikling og produksjon av videolys [Narvik]

Meget aktiv navigas's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1
    Given: 0/0

Utvikling og produksjon av videolys [Narvik]

Heisann!

Hvis det er aktivitet nok og folk som er interessert i utviklingen, bygging, testing og resultat av kraftig videolys er det bare å følge med her. Jeg har i samarbeid med en kamerat utviklet en hovedlykt med 3*XM-L dioder før. Nå har jeg flyttet til Narvik og da har det tatt litt av med dykkingen her oppe. Så når det er mange i klubben med UV-kameraer av diverse slag og jeg går maskiningeniørlinja på Høgskolen i Narvik, må det jo bli lys.

Så nå fremover mot nyttår, muligens første halvdel av januar bruke en del tid på utvikling av videolys. Så starter jeg å bygge lykta i slutten av januar. Det er en del krav som jeg har satt meg i forkant som jeg skal prøve å holde meg til. En ting som er sikkert er at det blir snakk om en del lys og masse snæsne bilder av maskineringsbiten. Foreløpige krav nevnes under:

• 10'000 lumen +
    • Halvannen time brenntid +
    • Tilnærmet nøytralt med et positivt kamerahus
    • HID, HMI eller LED

Det er det som er så fint med videolys at man trenger ikke kompliserte bryterløsninger og størrelse på enheten spiller ikke så stor rolle. Jeg har akkurat nå 2 * 75W HID i hodet som lyskilde. Tenkte å bruke en del deler fra Staven på grunn av meget god erfaring med det fra foregående lykteprosjekt. Jeg har tilgang til det meste av verktøy(stor dreibenk, fres, søyleboremaskiner, x-forskjellige sveiseapparater, sager, plateknekkere, det meste en har behov for) og materialer. Jeg liker godt aluminium og Delrin så det blir nok hovedkomponentene. Muligens syrefast cannister.

Jeg kommer til å komme med spørsmål og diskusjonsemner i videre innlegg, så håper jeg på et aktivt forum og at erfaringer kan utveksles.

MVH

Mathias S.

0 Not allowed! Not allowed!
    Følger av DIN-standarden.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down

Re: Utvikling og produksjon av videolys [Narvik]

Jeg vurderer i skrivende stund å ha ballast i cannister og eventuelt tenner ved lyktehode hvis jeg finner et 75W HID kit med separat tenner. Jeg har ikke lyst på xx-tusen volt i meg når den prøver å tenne pæra, men vil heller ikke ha særlig store lyktehoder. 100W HID eller større har litt for store ballaster etter min mening til å få det til på en ordentlig måte.

Hvordan har man mulighet å montere videoreflektor på det "vanlige" HID-lykt designet? Tenkte å lage det noe i nærheten av det Robert har med sin Halogen-slug
    Click image for larger version. 

Name:	slug_mont_1024.jpg 
Views:	200 
Size:	55.8 KB 
ID:	45863
    Generelle tips mottas med takk og bare å pøse på med spørsmål om prosjektet. Det kommer mer info etterhvert som man får vrengt ut noe av hjernecellene og tegnet litt i Inventor.

-Mathias S.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

På gli..

Ble medlem
    Sep 2012
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Ekstremt aktiv the_dragon_no1's Avatar

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down
    Received: 5/4

di der led'ne trenger over 32v.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

På gli..

Ble medlem
    Sep 2012
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Databladet sier 3,4-3,6V

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down

Jeg hadde egentlig ikke vurdert de, fordi jeg trodde det var "umulig" å finne en god reflektor til de. Men dykket tilfeldigvis to dykk med to slike lykter med den LEDen i dag som videolykter. De dyttet ut godt med lys og overdrevent fin spredning. Rundt og fint lys. Så jeg skal lese meg opp på de, men det er ikke aktuelt å kjøpe så mange. Måtte blitt to eller fire lyktehoder med de der. Volt er ikke noe problem i det hele tatt, kommer til å bruke Li-Po batterier der man kan få høy V uten problemer. Steike vart usikker nå. problemet med de er at man må lage en del større lyktehoder for god nok kjøling, samt at de burde hatt en driver av noe slag. Men man slipper ballast/tenner og den jækla høye spenningen som man får med HID.

-Mathias

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down

En rask oppdatering. Det ser ut som jeg kommer til å gå for LED i første omgang. Da slipper jeg ballast og store reflektorer. Men spørsmålet er, trenger disse massive LEDene drivere? Eller kan jeg kjøre de direkte fra batteripakka? Jeg tenkte å kjøre på med en massiv 9S1P batteripakke fra Hobbyking bestående av tre av disse "jævlene" eller lignende 9S1/2P pakke. Da får jeg 33,3V ut av pakka, med en ganske stabil kurve. Samt litt over én times brenntid med to lyktehoder á 100W.

Så et par av disse lumenbeista. Men om jeg skal bruke reflektor på de eller ikke er jeg litt usikker på. Lyktene jeg prøvde var uten reflektor og ga ekstrem fin spredning. Kan jo bare slenge de med i orderen, men må i så fall bygge to forskjellige lyktehoder i forhold til plassering av LEDen til frontglasset. Noen meninger om dette?

-Mathias

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down

gå heller for nano-tech batterier. lavere vekt og bedre.

ska du bestille fra hk, burde du bestille express EMS. ellers kan d hende du må vente lenge.

tror noen form for reflektor er best.

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down

samt noen form for lav spenning, varsling. tapper du cellene under 3.7v kan du ødelegge helle bat.pakken.

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down

Har vurdert "Nano-Tech" batteriene også, men fant ingen med fin form og størrelse. Med de andre batteriene jeg linket til kan jeg plassere de mye emr fornuftig i et cannister. Har bestilt fra HK før, så den er grei nok. Det er som sagt et prosjekt som går over litt tid. Ja, tror det blir 58mm Ø reflektoren fra DX, har tilgang på 80mm Ø alu-bolt så det er det lykta vil bli produsert av.

Må til et varslingssystem ja, litt usikker på hvordan jeg skal fikse det. Men siden videolys er litt utenom regelen kan det hende jeg limer inn et glass i cannisteret der jeg kan overvåle cellespenningen.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Facebook Comments

Tagger for denne tråden

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg