Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 16

Thread: Langt hår og halsmansjett

Nykommer Lillith's Avatar

Ble medlem
    Oct 2011
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/7
    Given: 0/0

Langt hår og halsmansjett

Noen som har noen geniale triks for å unngå skallethet når man tar av seg tørrdrakten? Lugger så grusomt, og jeg vil egentlig helst beholde håret
    Må si det er kun i dykkesammenheng jeg virkelig misunner mannens maskinkorte frisyre

0 Not allowed! Not allowed!

Nykommer

Ble medlem
    Jun 2012
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Re: Langt hår og halsmansjett

Ta med balsam. Smår inn håret før du skal ut av drakta også gruer du håret. Da glir du ut av drakta lett som bare det.

Meget aktiv

Ble medlem
    Nov 2010
    Sted
    Sørlandet
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Har ikke prøvd balsam, men bruker ganske enkelt mild såpe (shampo). Må skylle saltvannet ut av håret uansett, så litt såpe skader jo ikke.

På gli..

Ble medlem
    Jul 2012
    Sted
    Sydney, Australia
    Thumbs Up/Down

For min del, de 5-6 gangene det har vært aktuelt, så har jeg funnet ut at det hjelper å skylle i ferskvann rett etter man har gått opp av saltvannet (om mulig). Ellers har jeg hørt at balsam pleier å hjelpe.

Last edited by Steff; 19-08-2012 at 02:03.

Ble medlem
    Oct 2011
    Thumbs Up/Down

Nett kommet hjem fra nattdykk nå(enda en hårbunt fattigere), og fikk ikke lest noen svar før vi reiste ut. Neste gang blir definitivt balsamen med! Tusen takk for tips

Hyperaktiv Johan's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Sandnes
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 1/0

Jeg ville nok unngått å bruke balsam, i alle fall om du har lateks mansjett.

Det jeg har sett enkelte bruke er en strømpebukse som de legger håret inne i, og trer delvis over hodet før de tar av seg drakten.

Ble medlem
    Oct 2011
    Thumbs Up/Down

Vil balsamen forkorte levetiden på mansjetten da?

Hmm, strømpebukse også hørtes lurt ut ja

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/2

Quote Originally Posted by Lillith View Post
    Vil balsamen forkorte levetiden på mansjetten da?

Hmm, strømpebukse også hørtes lurt ut ja
    Jo, balsam er ikke noe særlig å bruke i håret om du vil unngå at evt. lateksmasnsjetter tar kvelden fortere enn du ønsker. Det som skjer er at kjemikaliene i balsamen løser opp lateksblandingen raskere enn uten. Hårnett eller nylonstrømpe høres vettugt ut å ha på seg på skolten om du er langhåra. I løpet av de siste 30 år har jeg byttet utallige halstetninger i lateks og har lagt merke til at lakteksmansjettene på jentedrakter ikke varer like lenge som de på guttedrakter. (Jenter bruker vel gjerne mer hårbalsam enn mange gutter??)

RÅD og DÅD OM TØRRDRAKTSBEHANDLING:
    Generelt bør en etter noen dykk vaske alle typer lateksmansjetter i Zalovann som er basisk. Dette for å nøytralisere fettsyren som huden legger igjen og som heller ikke er noe særlig å utsette gummien for.
    Etter grundig skylling med rent ferskvann for å få ut all såpa må drakta tørkes (IKKE i sola!), og så bør man drysse godt med talkum på alle sider av lateksdelene før drakta rulles sammen og legges i posen sin MED ÅPEN GLIDELÅS. Lagring bør skje i rom uten lys-rør eller vaskemaskiner/elektriske motorer. Det siste produserer nemlig OZON som er bra oppe i luftlagaa, men ikke for lateksdelene på drakta di. Er vel egentlig unødvendig å nevne at drakta bør lagres et sted den ikke er utsatt for museangrep: Mus bare ELSKER lateks, gummi, neopren og trilaminat-mat! )

Grunnen til at tørrdrakter skal lagres med ÅPEN GLIDELÅS er todelt: For det første for å bevare "spensten" i låsens gummitetning samt for at låsen ikke så lett skal kunne knekke ved litt voldsom behandling av draktbaggen din. (Lukket glidelås er stivere og knekker lettere enn en som er åpen.)

Last edited by Busdiver; 19-08-2012 at 13:12. Reason: utfyllende opplysninger
    mvh
    Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Meget aktiv

Ble medlem
    Nov 2010
    Sted
    Sørlandet
    Thumbs Up/Down

Det høres veldig fornuftig ut det Busdiver skriver om balsam og latex, og resten er vel egentlig pensum i tørrdraktskurset.

For min egen del bruker jeg mild såpe, uten parfyme eller andre tilsetningsstoffer. Hovedsakelig for å lettere få på meg en trang våtdrakt, men kan også være kjekt for å komme ut av mansjetter. Og for å vaske bort eventuelle flekker mens drakta fremdeles er våt.

De gangene jeg dykker på steder hvor det er dusj holder det som regel fint med å ta av hetta og skylle bort salt fra hår og drakt før jeg skifter. Å trekke mansjetten over tørt, salt hår er og blir ubehagelig.

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/2

Quote Originally Posted by digme View Post
    Det høres veldig fornuftig ut det Busdiver skriver om balsam og latex, og resten er vel egentlig pensum i tørrdraktskurset.

For min egen del bruker jeg mild såpe, uten parfyme eller andre tilsetningsstoffer. Hovedsakelig for å lettere få på meg en trang våtdrakt, men kan også være kjekt for å komme ut av mansjetter. Og for å vaske bort eventuelle flekker mens drakta fremdeles er våt.

De gangene jeg dykker på steder hvor det er dusj holder det som regel fint med å ta av hetta og skylle bort salt fra hår og drakt før jeg skifter. Å trekke mansjetten over tørt, salt hår er og blir ubehagelig.
    Digme:
    Dersom det er plenty med talkum på mansjetten FØR dykket går det lettere.
    Vanligvis får jenter med langt hår jeg dykker med hjelp til å holde halsmansjetten utvidet når de vil ha hue sitt ut av drakta for at det ikke skal lugge altfor jævlig!

mvh
    Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg