Side 5 av 5 FirstFirst ... 345
Resultater 41 til 44 av 44

Thread: FUE eller PADI?

Litt garvet May82's Avatar

Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Sharm el sheikh
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Re: FUE eller PADI?

PADI kjører fortsatt med oppstigningshastighet 18m i minuttet.. dette står også i lærebøkene fortsatt. Elever kan nå velge å ta kurset med opplæring på computer istedet, og de fleste computere opererer jo med 10m pr min. Har ikke selv lest komputerversjonen, så mulig de har endret noe der..

0 Not allowed! Not allowed!

Ekstremt aktiv Sid*'s Avatar

Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Re: Sv: FUE eller PADI?

Hyggelig og verdifullt å ha en med dykkemedisinsk kompetanse her på DS.

Takk!

Quote Originally Posted by breberg View Post
    Dekompresjonsteori er delvis basert på forskning på dykkere (prøving/feiling), og delvis på teorier (hvor boblefrøteorien er en av disse).
    Observasjoner/forskning tyder på at risikoen for TFS er større hos dykkere som dykker gjentatte dykk, spesielt flere dager etter hverandre (typisk "dykketur"), og ved dykkeprofiler hvor det er mye skiftende dybder (jojodykking eller sagtannprofiler).
    I tillegg til de andre faktorene jeg har nevnt, er dette de tingene det er viktigst å ta hensyn til, og ikke "presse grensene". Dykk godt innenfor tabell, unngå gjentatte, dype dykk og sørg for å holde deg "fit" (dvs. i god fysisk form - dette gir bedre vevsirkulasjon/utlufting).

Hvorvidt GUEs minimal deco er den beste, har jeg intet grunnlag for å uttale meg om. Det foreligger ikke noen sammenlignende studier på dette. Det er nok viktig at evt. dypstopp ikke er så dype at man fortsetter å "gasse på" de trege vevene.

Og vi (tror vi) vet at blir boblene store nok "plugger" de blodårene, typisk lungene. Store bobler har mye mindre overflate sammenlignet med volumet inni. Hvis man dobler størrelsen (radien) på en boble, vil volumet inni 8-dobles (volum av en kule = 4/3 π ró). Da tar det vesentlig naturlig nok vesentlig lengre tid før den store boblen luftes ut i lungene.
    Fra et teoretisk synspunkt virker derfor GUEs minimal deco plan fornuftig, så lenge dypstoppene ikke blir for dype/lange (i praksis går det ofte lengre tid enn et minutt på hvert stopp, spesielt hvis det skjer noe uforutsett underveis). Jeg kan ikke se noen god grunn til å ta evt. dypstopp dypere enn 50% av max. dybde med minimum deco.

Det er imidlertid viktig å være klar over at store deler av dykkemedisinmiljøet i Norge støtter seg til Eidsvik sine "Norske dykke- og behandlingstabeller" fra 1986, senere revidert 1991 og 2004 (ISBN 82-992411-1-1).

mvh
    Brynjar Reberg
    Dykkelege
    Majorstuhuset legegruppe
    Oslo

Hjälper inte bastu öl och tjära, då är döden nära!

Litt garvet Fue.no's Avatar

Ble medlem
    Jul 2011
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by May82 View Post
    PADI kjører fortsatt med oppstigningshastighet 18m i minuttet.. dette står også i lærebøkene fortsatt. Elever kan nå velge å ta kurset med opplæring på computer istedet, og de fleste computere opererer jo med 10m pr min. Har ikke selv lest komputerversjonen, så mulig de har endret noe der..
    De anbefaler strengt tatt ikke 18m/min. I læreboken står det på side 240, sitat:
    Oppstigningshastighet - Riktig hastighet for oppstigningen skal aldri overstige 18 meter/60 fot i minuttet. Lavere hastighet er både akseptabelt og tilrådelig (min utheving).

Det samme går igjen på tabellene, f.eks: "Ascend from all dives at a rate not to exceed 18m per minute."

Det fremstår egentlig som ganske klart og tydelig at de mener 18 m/min er en maksimal oppstigningshastighet, uten at det ligger noe anbefaling eller oppfordring til å legge seg nærmest mulig den hastigheten. (Dvs, PADI mener sannsynligvis med rette at det er bedre å komme opp enda fortere og i live, enn å drukne på 7m fordi en "måtte" holde hastigheten under 18m/min, men det er ikke spørsmålet.) I det maksimalt tillatt oppstigningshastighet begrepet til PADI ligger det at det er yttergrensene for hva tabellen er testet og validert for. Og igjen, en del steder oppfordres det direkte til å holde en lavere reell oppstigningshastighet og der hvor det ikke gjør det, så behøver en ikke legge noe spesielt kreativ leseforståelse til grunn for å oppfatte at de mener mer langsomt både er ok og bra.

Jeg vet ikke om PADI fremdeles bruker "Vær en SAFE dykker" greien fremdeles: Slowly Ascend From Every Dive. Men det er et fokus som startet for en god stund siden, og instruktørene har gjort en dårlig jobb om noen kommer ut fra et PADI OWD kurs med den oppfatningen at 18m/min er "anbefalt oppstigningshastighet".

Fredrik
    Fue.no

Senior poster (Bergen)Rene's Avatar

Ble medlem
    Jun 2009
    Sted
    Vest for Bergen
    Thumbs Up/Down

Padi har fortsatt SAFE. Den kommer i modul5 (kap5 owd manual) Forøvrig så mange gode synspunkter her at jeg ikke har noe mer å supplere med :-)

Er ikke vanskelig. Bare ser sånn ut.

Side 5 av 5 FirstFirst ... 345

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg