Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 11

Thread: Sprengt tromhinne. leger det fort?

Litt garvet

Ble medlem
    Feb 2012
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sprengt tromhinne. leger det fort?

Heisan, var alene og snorklet litt på lørdag, har ingen dykkerbuddy så er forsiktig og har tilsyn fra land, da jeg er heldig og har en farfar som jobber mye med naust, båt og som bor rett ved havet
    og foreldre for den del.

men i allefall jeg merket et par ganger jeg hadde problemer med og utligne trykket i ørene når jeg dykket litt. men virket som det gikk over etterhvert.

så så jeg en fin flyndre ligge og kose seg på en 3-4 meters dyp.
    jeg stupte ned for og skyte den, utlignet trykket men ble litt feil i ene øret, prøvde igjen, det funket så jeg fortsatte og begynte sikte på flyndra, da det plusselig sa PANG, så kom det rennene iskaldt vann inn i innerøret, har en del oppdrift i drakta så det første jeg gjorde var og stoppe med alt jeg gjorde og fløyt opp til overflaten, før jeg så tok meg en pust.

enorm smerte det dær, ble litt svimmel men ikke så mye.
    kom meg på land og fant ut jeg kunne rett og slett puste gjennom øret.

men i allefall, nå er det endelig fisk her jeg kan skyte på. åsså sprenger jeg trommhinna, noen som vet hvor lang tid ca det tar før det gror? så jeg kan dykke igjen?

er jo nå mandag, har ingen smerter i øret, føler hørselen er litt dempet og jeg kjenner det er veldig svakt inni dær så jeg har ikke turt og prøve endre trykket inni dær enda, men virker som det er tett igjen.
    avogtil popper det forsiktig, som om det blir trykkforskjeller eller nå sånt, men er ikke nå særlig vondt.

så håper noen har vært i samme situasjon, har så utrolig lyst og skyte fisk og dykke uten og plages med øret

0 Not allowed! Not allowed!

Meget aktiv uriel's Avatar

Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    Molde
    Thumbs Up/Down

Sv: Sprengt tromhinne. leger det fort?

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok,
    fagreste livet lever den som vet måtelig mye
    Siempre Viva.

På gli.. dyr0y's Avatar

Ble medlem
    Sep 2011
    Sted
    Flekkefjord, Vest Agder
    Thumbs Up/Down

Jeg vet ikke om det hjelper, men har en lignende historie.

Jeg var med på Miljødagen i Flekkfjord i sommer som dykker. Oppdraget var å rydde elva for sykler og handlevogner og sånt. Elva er 5m dyp. Jeg var litt forkjøla, så utligningen gikk vel ikke akkurat som den skulle. Men det at jeg ikke fikk utlignet skikkelig, gjorde ikke så mye, for jeg gikk fort opp igjen for å legge fra meg "fangsten". Etter å ha plukket en stund fikk jeg voldsomt vondt i øret. Denne smerten fortsatte i flere dager, og når jeg innså at det ikke ble bedre, gikk jeg til legen.
    Jeg fortalte han dykkehistorien og at jeg så godt som ikke hørte noen ting på det øret. Jeg spurte om det var pga. jeg var forkjøla og om jeg kanskje ikke fikk utlignet for bihuleveiene var tette.

Legen svarte at det har nok hatt innvirkning med at bihuleveiene er litt tette. Men det er i hovedsak at jeg har gått opp og ned for fort. Når jeg gikk ned og bare fikk utlignet litt, og gjorde dette flere ganger rett etter hverandre, har trommehinnen blitt irritert, sa han mens han så på trommehinnen med et apparat og sa den var rød. Når jeg gikk ned uten å utligne har tommehinnen blitt trykket innover i hodet. Når jeg da har gått opp igjen, har den vendt tilbake til normal stilling. Trommehinnen har da blitt trykket inn og ut flere ganger, og har tatt skade av det.

Jeg kan ikke huske å ha kjent noe smell, men det var så alvorlig at jeg fikk dykkeforbud helt til det var over. Jeg hadde redusert hørsel i flere måneder, men jeg kan faktisk enda kjenne det litt i øret (drøyt halvt år siden).

Én dag skal vi alle dø. Alle andre dager skal vi ikke.

På gli..

Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Langhus
    Thumbs Up/Down
    Received: 2/0

Sprengning av trommehinnen pga. barotraume eller for kraftig utligning er vanligvis ikke farlig, og sprekken i trommehinnen gror vanligvis av seg selv innen 2-3 uker. Øret/trommehinnen bør derfor sjekkes av en lege 2-3 uker skaden, og evt. på nytt etter 2-3 uker hvis det ikke er grodd.
    Det er dykkeforbud til trommehinnen er godt grodd, vanligvis alt mellom 3 og 8 uker.

Brynjar Reberg
    Dykkelege
    Majorstuhuset legegruppe, Oslo

Litt garvet

Ble medlem
    Feb 2012
    Thumbs Up/Down

bør jeg kontakte lege?

kjenner det er svakt inni dær nå.
    men tiligere kunne jeg puste ut av øret.

jeg gjorde også dette for og få ut alt vannet som var i innerøret så jeg sluttet å være så svimmel.

er en veldig svak smerte, merker ikke noe særlig til den ,å hørselen er ikke så dempet lengere heller.
    så virker som det gror fint av seg selv uten noen infeksjoner.

så bør jeg kontakte en lege nå? eller kansje vente til i mai, og ta en legetime bare for og sjekke om det er brukbart til og dykke med igjen?

Senior poster oao's Avatar

Ble medlem
    Jun 2009
    Sted
    nordland
    Thumbs Up/Down

Jeg blåste hull i trommehinnen,Ble sjekket av lege på en torsdag,han konstaterte hull å ingen dykking. Fikk beskjed om å møte til ny time på tirsdagen etter. Da han kjikket i øret så sa han "merkelig" ,da hadde hullet grodd. Jeg lurte på om han ikke hadde sett feil første gang,men de var utelukket siden det var to stk som så hullet. Så under en uke på å gro hadde han ikke sett før. Da jeg lurte på om jeg var klar til å dykke,så svarte han"god tur på dykking,akta deg før hai":-)

Oao

På gli..

Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Langhus
    Thumbs Up/Down
    Received: 2/0

De fleste trommehinneperforasjoner er grodd etter 2 uker. Allikevel er det vanlig å gi dykkeforbud i minst 3 uker, fordi vi regner med at det går litt tid før trommehinnen er sterk nok til å tåle de påkjenningene som dykkingen gir.
    Ville nok tatt en sjekk hos lege, bare for å se at det ikke er noen stor rift i trommehinnen og at alt annet ser greit ut. Men viktigst er den sjekken du må ta før du hopper i vannet igjen.

Brynjar Reberg

Litt garvet

Ble medlem
    Feb 2012
    Thumbs Up/Down

i dag, er det 5 dager siden, og jeg føler at øret er helt leget. er ingen problemer, kan utligne trykk over vann og gi ganske mye trykk inni dær, slik som jeg kunne før.

blir ikke dykke enda selvfølgelig, men tar meg nokk en liten tur innom legen før jeg trår uti vannet, bare for sikkerhets skyld.

er så ufattelig fint vær ute, så kan hend jeg bryter en 3 ukers regeln :P
    med ekstrem forsiktighet

Meget aktiv moped's Avatar

Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Tromsø
    Thumbs Up/Down

Jeg antar at trommehinnebruddets art varierer fra tilfelle til tilfelle. Det kan gå svært raskt å bli dykkbar igjen, det vet jeg av egen erfaring. Under en ferietur til Indonesia opplevde jeg marerittet: trommehinnen ble "sparket inn" under lek i bassenget (et slags "kompresjonsbrudd"). Det var en stund gøy å blåse bobler ut av øret, men det var jo dykking som skulle være i fokus på turen, og jeg frykta nok at jeg i så måte hadde reist halve jorda rundt forgjeves. Dykkene var booket og skulle starte allerede neste dag. Gode råd var dyre. Selv om det var saltvann i bassenget lot jeg være å skylle hodet i ferskvann etterpå. Jeg valgte å trosse alle varsellampene og dro ut på dykking som planlagt neste dag. Størst bekymring hadde jeg i forhold til trykkutlikning av ørene. Jeg er imidlertid velsignet med vidåpne øreganger, så utligningen gikk som vanlig helt "effortless". Og trommehinna var tett!

Dette går jo imot alle faglige råd, og jeg anbefaler ingen å gjøre det samme. Men det sier vel noe om kroppens evne til å lege seg selv under gunstige forhold.

Morten

wreckseeker

Litt garvet

Ble medlem
    Feb 2012
    Thumbs Up/Down

joda er 100% sikker på at det er grodd nå, har utlignet mye så var kansje bare en liten rift

tror kansje jeg skal prøve en tur i dag i havet

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg