Side 3 av 4 FirstFirst 1234 SisteSiste
Resultater 21 til 30 av 33

Thread: Hvor ta Dm i Thailand?

Meget aktiv Pattaya's Avatar

Ble medlem
    Dec 2009
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3
    Given: 0/0

Sv: Hvor ta Dm i Thailand?

Skulle rekke godt med to måneder. Jeg brukte 3 dager på rescue, 10 dager på DM og vil bruke 10 dager på IDC/IE nå i mars, alt tatt i Thailand. Skulle rekke masse dykking utenom opplæringen. Det er veldig greit for å få praksis som DM og evt instruktør.

0 Not allowed! Not allowed!
    PADI IDC Staff Instructor hos http://wedivepattaya.com/

Hyperaktiv Johan's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Sandnes
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 1/0

I løpet av to måneder får du dykket masse, og opparbeidet deg rimelig bra med erfaring og rutine, så det er vel investerte penger sånn sett, selv om du jobber gratis i løpet av denne perioden, så slipper du i alle fall å betale ekstra for dykkingen.

Nykommer Silje_i_Nam's Avatar

Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Namibia
    Thumbs Up/Down

Hei.

Jeg tar DiveCon (SSI) / DM hos Wicked Diving akkurat nå, og kan anbefale dem på det varmeste. Jeg har vært gjest på liveaboard-turene til Wicked tidligere og kjente en del av instruktørene fra før. Jeg vil si at opplegget er gjennomført og bunnsolid, og i tillegg til de formelle kravene om må oppfylles i et DM-kurs får man en grundig innføring i det å være ansvarlig for liveaboards. Wicked er dessuten såkalte reef guardians og man får bli med på alt fra korall-overvåkning og reef Clean-ups til mer forskningsrelaterte turer som fokuserer på f.eks. Manga rays.

Jeg satt tilfeldigvis sammen med en del instruktører og DMs fra andre dive shops i Khao Lak i går, og selv om de representerer andre operatører mente mange av dem at Wicked har det mest solide DM-kurset i byen.

De fleste av dem som jobber i Khao Lak har også en fortid på Koh Tao, og en del av dem reiser tilbake dit for å jobbe der i perioden Similan er stengt, og de er enstemmige enige om at dykkingen rundt Similan er bedre enn Koh Tao.

Hvis du har noen konkrete spørsmål, fyr løs. Så kan jeg forsøke å svare.

På gli..

Ble medlem
    Feb 2012
    Sted
    Arendal
    Thumbs Up/Down

Ååå, lite misunnelig da...det som tiltsler meg med Wicked er at de tydlig bruker lang tid, gir god opplæring, er ikke for store, er eko vennlige og dykker på Similan. Men så holder de til i Phuket.. Hvordan er det å bo i Kao Lak? Gidder ikke tilbud om å kjøpe dresser, kjøre tuk tuk, få massage, og någo attåt.. nevnte at det er bra å få god og lsng opplæring, men samtidig kan jeg rekke en full idc på samme tiden, og opplæringen er sikkert ikke elendig...? Hvor mange dykk rekker du ila Dm kurset? Hvordan bor du, hva gjør man på kveldene, hvordan ser dagene ut, hva gjør du i din internship.. At du har av info blir jeg veldig glad for, for det er alt for mye å velge mellom..

Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Namibia
    Thumbs Up/Down

Wicked Diving holder til i Khao Lak, en liten by omtrent en times kjøring nord for Phuket. Byen har en helt annen atmosfære enn f.eks. Spinneville Patong på Phuket. Så klart _kan_ man feste natta lang her også, men selgerne er mindre innpåslitne og jeg har aldri opplevd f.eks.prostitusjonen veldig synlig i Khao Lak. så klart er det skreddere og taxier her også, men selgerne er ikke på langt nær så innpåslitne som mange andre steder. Byen domineres av dykkere og av charterturister, men vi bruker forskjellige steder. 'alle' veit hvor dykkerne samles til en øl når de kommer tilbake fra liveaboards, og etter et par uker er det stor sannsynlighet for at du har blitt kjent med folk som jobber for andre operatører i tillegg til Wicked, uten at det betyr at du må stupe med hodet først inn i føstfylla for å være med i gjengen.

Wicked har et veldig langt og omfattende DM-opplegg. Og vi har en bra kombinasjon av forelesninger, pol-sessions og dykking. Det går stort sett i ett, men er passelig variert, synes jeg.

Det meste sv dykkingen foregår på liveaboards. Wicked har to båter som begge tar med gjester ut til Similan. Begge båtene er forholdsvis små i forhold til mange av de andre i området, men de er fine. Spesielt Jaya, en indonesisk seilbåt, har mye personlighet og sjarm. Hver liveaboard har omtrent 10 dykk, så tre i løpet av kurset blir rundt 30. I tillegg kommer det en del dykk ved lokale vrak og korallrev rundt Khao Lak i forbindelse med f.eks. Kartlegging av dykkesteder etc.

Er du heldig er sjansen også god for at du kan bli med på en tur til Khao Sok, en innlandssjø med grotter og catfish.

Overnattingen er inkludert i prisen. Alle DMTs bor i såkalte Wicked Village, et bungalow-kompleks der det bor en hel haug instruktører og DMs sum jobber ved de forskjellige sentrene i Khao Lak. Bungalowene er basis, men helt greie, og du får din egen og slipper å dele.

Man må være fleksibel, har jeg funnet ut, og klare å ta ting på sparket. Det er uansett viktig hvis man skal jobbe som DM eller instruktør, tror jeg. Men hvis man klarer å bare senke skuldrene og ta en dag av gangen dukker det opp spennende muligheter helt plutselig. Jeg hr f.eks.nettopp kommet tilbake fra en tur med viltvokterne i Similan nasjonalpark der vi dro til øy 1 i Similan, en øy som er avstengt for all turisme og der det ikke er lov til å dykke, for å sjekke korallrevene der og sammenligne dem med mer folksomt områder i nasjonalparken. Om et par dager skal vi ut og bygge videre på et kunstig rev de forsøker å bygge opp utenfor Kha Lak. Dette er sånt som jo ikke automatisk inngår i en hvilken som helst DM-trening, men som i hvert fall jeg setter pris på.

Wicked er helt sikkert ikke det billigste DM-kurset i Thailand, menn jeg føler i hvert fall at jeg får mye for pengene.

Silje

Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Namibia
    Thumbs Up/Down

Beklager elendig norsk og massevis av skrivefeil. Ipaden og jeg er ikke alltid enige når det gjelder ordvalg og korrekturlesing. Håper det meste likevel var forståelig.

Nykommer

Ble medlem
    Dec 2010
    Thumbs Up/Down

Spennende lesning, spesielt om Khao Lak. Jeg har selv planer om DM til vintern, har i utgangspunktet tenkt på Koh Lanta. Skal ikke skrive for mye om egne planer her i tråden til Espen Askeladd, men artig å se hva andre tenker om DM i Thailand!

Meget aktiv Pattaya's Avatar

Ble medlem
    Dec 2009
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3

Tok DM i Pattaya jeg. Her finner man ikke den beste dykkngen i Thailand, men jeg var kjempefornøyd med både kurs og dykking. Starter om 2 uker på IDC på samme plass.

PADI IDC Staff Instructor hos http://wedivepattaya.com/

På gli..

Ble medlem
    Feb 2012
    Sted
    Arendal
    Thumbs Up/Down

Om andre vil bruke "min" tråd for å lufte / drøfte dette temaet, så er ingen ting bedre enn dette. Det er så alt for mange muligheter og så alt for liten tid.. Og jeg må bare innrømme at noe klart svar har jeg ikke fått enda. Veksler mellom å dra til Thailand eller Filipinene, og mellom å bruke lang tid på Dm eller ta hele pakka og bli ferdig med IE.. Gode råd mottas med takk..

Meget aktiv henrik242's Avatar

Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 1/0
    Given: 3/0

Quote Originally Posted by Espen askeladd View Post
    Gode råd mottas med takk..
    Et godt råd: Gå inn på profilen din og velg engelsk språk. Det er en feil på Dykkesiden som gjør at norske tegn ser litt feil ut

Side 3 av 4 FirstFirst 1234 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg