Resultater 1 til 8 av 8

Thread: Rask avliving av breiflabb

På gli.. AsleG's Avatar

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Haugesund
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Rask avliving av breiflabb

Hei.

Er det noen som har tips til en raskere avliving av breiflabb enn dette?

Det jeg ofte prøver på, er å stikke fisken i hodet med kniven og deretter kutte over ryggraden.

Jeg ønsker ikke å påføre fisken mer lidelse enn nødvendig, men ofte er de mer hardføre enn hva jeg hadde sett for meg. Ryggraden er også vanskeligere å dele, dersom det er litt størrelse på fisken.

Tips?

0 Not allowed! Not allowed!
    I sink, therefore I dive

Meget aktiv

Ble medlem
    Dec 2002
    Sted
    Stavern
    Thumbs Up/Down

Sv: Rask avliving av breiflabb

Jeg pleier bare å kjøre en av armene til ROV igjenom hode på den så er den død. Den var liten den!

"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

http://www.sue.no

På gli.. obiwan's Avatar

Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Trondheim, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

Satan i gatan - for et dyr!! Gratulerer

Jeg tok en på drøye 7 kg, og da stakk jeg den litt lengre fram enn hva jeg så på videoen. Nå er det ikke superenkelt å treffe perfekt - man er jo gjerne litt småstressa i slike situasjoner. Men treffer man rett i hjernen, er det slutt omgående.

Meget aktiv OKOverrein's Avatar

Ble medlem
    Jul 2006
    Sted
    Tromsø
    Thumbs Up/Down

Litt enig med obiwan, jeg ville stukket litt lengre fram. Jeg har aldrig vært på breiflabb jaktT så hvor det er lurest å stikke vet jo ikke jeg. Det jeg bruker å gjøre når jeg skal stikke steinbit/kveite er å ha 2 kniver tilgjengelig. Bruker først kniven som er "værst" tilgjengelig nede på foten og stikker i hodet. Tar fram den andre fra inflatorslangen og skjærer over nakken. Det tar som regel mye kortere tid enn på video'en der.

Ting går jo ikke akkurat noe fortere i mørket heller da, så at ting tar tid skjønner jeg.

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/2

Heisan!
    Var med på å ta en rusk på 23 kilo under natt-dykk rett utafor kaia på daværende Runde Dykkesenter sånn på midten av 90-tallet.
    Den ble stukket med en 23 centimeters Aqualung-kniv ca. 3 fingerbredder bakenfor midtlinja mellom øynene på den. Den ble helt rolig på under 30 sekunder.

Har også tillatt meg å flytte tråden fra "Dykking diverse" til "Scubadykking og fangst".

[size=8pt]Illustrasjonsbildet jeg har vedlagt nedenfor er av en mindre breiflabb jeg fotograferte ved Asgrova/Tansøy i Flora kommune i 1997, - det gule krysset angir der hvor man med en skikkelig kniv bør treffe selve "prosessoren" på den.
    PS: den fotograferte krabaten lever nok ennå i beste velgående om ikke Sigbjørn eller en av mine andre venner i Florø Froskemannsklubb har høstet den nå 4-5 år etterpå. ;D [/size]
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Click image for larger version. 

Name:	Breiflabbhjerne(600 x 450).jpg 
Views:	587 
Size:	38.2 KB 
ID:	37890  

mvh
    Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

På gli.. AsleG's Avatar

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Haugesund
    Thumbs Up/Down

Takk for gode tips

Jeg har stort sett prøvd å stikke kniven i hjernen på fisken. Jeg ser da for meg en likesidet trekant, hvor hvert av øynene til fisken er et hjørne og det siste hjørnet (bak øynene) er hjernen.

Det kan også virke som om breiflabben ikke er særlig lur og ikke er utstyrt med en veldig stor hjerne, med tanke på at den bare ligger der og tror at vi ikke ser den

Mvh

AsleG

I sink, therefore I dive

Litt garvet

Ble medlem
    Feb 2012
    Thumbs Up/Down

jeg pleier og sette og dra breiflabb garn, når jeg får breiflabb stikker jeg kniven på bredde inn et par cm bak øya på mitten. da dør den somregel med en gang.
    tror det er den beste måten, da blør den litt og tror det kutter nervetrådene til fisken siden den pleier og bli helt stiv når jeg gjør det. hvis ikke så vri på kniven.

På gli.. AsleG's Avatar

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Haugesund
    Thumbs Up/Down

Jeg tok en flott breiflabb i forrige uke, dog mindre enn den på filmen. Da stakk jeg den litt lenger framme enn hva jeg gjorde i filmen. Denne gang var breiflabben ferdig etter to sekunder

Obduksjonen viste at jeg traff den presis i hjernen. Takker for gode tips

I sink, therefore I dive

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg