Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 11

Thread: Erfaring med Gjeving Gummibåt

På gli.. knekten's Avatar

Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Stavanger
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Erfaring med Gjeving Gummibåt

Hei!
    Er det noen som har erfaring med Gjeving gummibåter? Lurer litt på den som heter BQ 430 ALU.

http://www.skjærgårdsjeeper.no/startside.htm

Prisen(kr.11500,-) er det hvertfall ikke noe å si på, alu dørk er det også.
    Men spørsmålet er om kvaliteten på sømmer og PVC duken som er 0,9mm er god nok.
    Har før hatt en Quiksilver 380 HD, men vet ikke hvor tykk denne PVC duken er i forhold.
    Kan det være stor forskjell i kvaliteten på en Quiksilver HD og denne(BQ 430 ALU)?

Kenneth
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Click image for larger version. 

Name:	1308825787_Gummihaug.jpg 
Views:	888 
Size:	27.7 KB 
ID:	35918  

0 Not allowed! Not allowed!

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/2

Sv: Erfaring med Gjeving Gummibåt

Lurer på om ikke det var en båtforhandler nede på Gjeving som fikk laget disse i sitt navn i Kina for noen år siden.

Tror ikke kvaliteten var så høggandes gæær'n!.

Det erPVC/polyuretan i duken. Pass på at den ikke ligger ute i sola uten tildekking for lenge.

En mørk duk absorberer mye mer varme enn en lys en. Husk dette når du fyller skuta til 0,24 BAR=240 millibar om morgenen. Trykket i solsteika klokka 13 er da mye høyere. Det finnes manometre å få kjøpt til pumpeslangen.

Mvh.
    Dag, som sniffer gummibåtlim nesten daglig.... : :lol:

mvh
    Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Stavanger
    Thumbs Up/Down

Kvaliteten er vel uansett neppe så god som Zodiac, Quiksilver og Bombard gummibåter som fremdeles ligger høyt i pris selv om de er haugamle.

Men er kvaliteten på Gjeving sine gummibåter bedre en de billigste variantene som stort sett bare overlever en eier, så er den jo vert å prøve.

Skulle gjerne likt å vist hva som er normal tykkelse på duken til Zodiac, Quiksilver og Bombard gummibåter i forhold til denne(BQ 430 ALU) som er på 0,9mm.

Kenneth

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by knekten View Post
    Kvaliteten er vel uansett neppe så god som Zodiac, Quiksilver og Bombard gummibåter som fremdeles ligger høyt i pris selv om de er haugamle.

Men er kvaliteten på Gjeving sine gummibåter bedre en de billigste variantene som stort sett bare overlever en eier, så er den jo vert å prøve.

Skulle gjerne likt å vist hva som er normal tykkelse på duken til Zodiac, Quiksilver og Bombard gummibåter i forhold til denne(BQ 430 ALU) som er på 0,9mm.

Kenneth
    Zodiac/Bombard bruker en duktype som de kaller STRONGAN-DUOTEC i sine båter. Avhengi av båtttype/størrelse er denne duken 0,9 - 1,1 mm tykk.

Jeg har erfaring for at det er sømmene/skjøtene som KAN være kritiske for disse kinesiske Zodiac-plagiatene. De simpelthen bare løsner opp. Men dukkvaliteten til "Gjeving" har jeg ikke noen erfaring med.

I fjor hadde jeg inne en annen 4.30-båt i blått som var veldig lik den som du har lagt ut bilde av. Aludørker og det hele. Den het et eller annet på "Z" den også, - logoen var nesten til forveksling lik Zodiac sin "Z".

Men den ble skrotet fordi sømmene løsnet opp etter hvert. Nytta ikke å lime et sted, det bare fortsatte å løsne i skjøtene andre steder. Men det sto IKKE Gjeving på den.

Det er Gjeving marina som importerer disse billig-båtene fra Kina. Fische Marine gir 5 års garanti på Zodiac/ Bombard. Gjør Gjeving marina det?

Ser at de kjører med max 20 HK på sin 430-modell. På tilsvarende størrelse kan du kjøre større motor på en Zodiac/Bombard.

Dag

mvh

Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Stavanger
    Thumbs Up/Down

OK, det blir nok en tur i "tenkeboksen" først da.
    I mellomtiden får jeg nøye meg med Rib`n(Bombard DB600) som dykkebåt. :action3
    Grunnen til at jeg vurderer en gummibåt, er for å ha en båt på henger til å drasse med på dykketur.

Kenneth

Meget aktiv navigas's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Den gummibåten der ser ut som våres, men litt mindre solide løsninger. Vi har en Honwave 40Al med en 30 hk(maks) Tohatsu. Vi kjøpte denne til å henge etter båten våres og det fungerer meget bra. Denne gummibåten blir brukt til alt mulig bla. vannskitrekking, tube, transport, handling og selvsagt dykking. Jeg har funnet ut at en slik gummibåt kan ha to stykk dykkere med en sjåfør med mulighet til å kle på seg i gummibåten. Ellers tror jeg man skal klare å fylle opp med fire-fem dykkere ferdigkledde + en sjåfør. Honwaven våres har STORE pontonger, noe som er meget behagelig siden den er ekstremt stabil. Kan ikke sammenlignes med mindre gummibåter.

Angående holdbarhet så burde dem holde en stund hvis du ikke utsetter dem for noe særlig av eksos og sollys. Vi utsetter den for begge deler og vi skifter gummibåt hvert 3år ca.

Prisen er ca det samme om ikke noe billigere. Vi kjøpte den samtidig med 30hk tohatsu og fikk sikkert litt avslag, men fikk den til 11 tusen mener jeg. Vi kjøpte den på westsystem.

Det fulgte med en ekstremt kraftig glassfiberplanke, som passer to steder på gummibåten. Det er håndtak veldig mange steder, velplasserte. Jeg anbefaler nok også en 30hk framfor 25hk, veldig greit å ha litt å guffe på med i enten stor sjø, vannsport eller tungt lastet gummibåt.

Lykke til med kjøpet!

-Mathias

Følger av DIN-standarden.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Stavanger
    Thumbs Up/Down

Har ikke oppdatert denne tråden ser jeg. Det ble en Commando C3 med Tohatsu 25 HK istedenfor Gjeving sin gummibåt med "made in china" PVC duk. :lol:

Denne båten har spent tre kjøl mellom dørk og duk som gir litt mer V-bund. Istedenfor oppblåsbar kjøl som det var på min forrige gummibåt(Quksilver HD 380), den hadde en tendens til å "suge" seg mer fast i sjøen en Commandoen.

Bildet tatt fra dagens dykketur, og test av båt/motor. Fornøyd så langt!

Kenneth
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down

Har ikke oppdatert denne tråden ser jeg. Det ble en Commando C3 med Tohatsu 25 HK istedenfor Gjeving sin gummibåt med "made in china" PVC duk. :lol:

Denne båten har spent tre kjøl mellom dørk og duk som gir litt mer V-bund. Istedenfor oppblåsbar kjøl som det var på min forrige gummibåt(Quksilver HD 380), den hadde en tendens til å "suge" seg mer fast i sjøen en Commandoen.

Bildet tatt fra dagens dykketur, og test av båt/motor. Fornøyd så langt!

Kenneth
    Ser bra ut den der! Bare pass på å kjøre med riktig tubetrykk, 0,24 BAR=240millibar. Samme i kjølpølsa.
    Det finnes manometre å montere på pumpeslangen så du kan følge med på tiktig trykk.
    Unngå å la den ligge på vannet for lenge av gangen. Så slipper du rur-groing. Prøver du å fjerne rur mekanisk ødelegges duken.

Bruk i stedet hansker og en svamp med 30% saltsyre som kjøpes i fargehandel. La virke i 10-15 minutter og spyl av med hageslangen! Voila, - rura forsvinnger!

Mvh.
    Dag

mvh

Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Stavanger
    Thumbs Up/Down

[size=12pt]rets frekkeste nyhet 2012[/size][size=10pt] Pink Edition![/size]
    Nå begynner dette virkelig å bli interessant:
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down

[size=12pt]Årets frekkeste nyhet 2012[/size][size=10pt] Pink Edition![/size]
    Nå begynner dette virkelig å bli interessant:
    Dette hadde vel vært den ultimate båten for vår venninne "tonepone"= Diversnight-dronninga i DKTV!

mvh

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg