Resultater 1 til 6 av 6

Thread: Valg av hette for bruk med helmaske

Litt garvet Westie's Avatar

Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mjøsa
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Valg av hette for bruk med helmaske

God aften.

Driver og ser meg om etter en hette som "passer" bedre sammen med aga-maske enn den hetten jeg allerede bruker. Gjorde et søk på forumet, og ser at det kom en anbefaling på en hette fra Aqualung med glattkant rundt ansiktet. Ellers ser det ut til at Viking har en hette som kan fungere... http://www.sordykk.net/product-info.php?pid114.html

Ellers ser jeg at enkelte modifiserer hetter og klipper de til, slik at masken passer bedre.

Jeg lurer derfor på om noen av helmaske-brukerne kan dele sine erfaringer med meg, hva synes dere passer best for dere?

Anders

0 Not allowed! Not allowed!
    Omnia mea mecum porto

Meget aktiv per--o's Avatar

Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Oslo, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

Sv: Valg av hette for bruk med helmaske

har hatt viking hetta selv, men synes den var litt stiv og derfor litt kjip og ta på. har nylig kjøpt en bare hette (husker ikke hva den heter, men tror det er noe med tech ) med glatt kant som virker veldig bra. den er myk og god og den isolerer godt 8)

per o

To dive or not to dive?

what a stupid question!

Senior poster (Bergen)Rene's Avatar

Ble medlem
    Jun 2009
    Sted
    Vest for Bergen
    Thumbs Up/Down

Jeg brukte min vanlige hette og trakk den lenger bak. Har en buddy som dykker fast med AGA han målet opp og skar vekk overskuddet med et skapell og er stor fornøyd. Det selges jo kaldtvanns hetter av ymse slag som er glatt utenpå. Disse burde jo også gi ønsket effekt. Personlig syns jeg de er litt ubehagelig og bruke og åpningene kan være så små at de kommer i konflikt med nesebroen i masken.

Er ikke vanskelig. Bare ser sånn ut.

Litt garvet Westie's Avatar

Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mjøsa
    Thumbs Up/Down

Takk for svar. Skal sjekke ut nde hetten fra Bare. Om hetten fra Viking føles stiv å ha på, så høres det ut som om det utgår med høye kneløft... Jeg liker å være comfy

Omnia mea mecum porto

På gli.. larsolavs's Avatar

Ble medlem
    May 2005
    Sted
    Drøbak, Akershus.
    Thumbs Up/Down

De gangene jeg dykker med helmaske (ca. 50% av tilfellene) har jeg i det siste endt opp med å bruke favoritthetten min fra halvmaskedykkingen. Det er selvsagt Waterproof sin, som selges på mange kanter av landet (har kjøpt hos Fue.no selv). Jeg legger masken inntil ansiktet, og kanten av hetten utenpå helmasken igjen, før jeg strammer til. Sjansen for lekkasjer er minimal (les: fraværende for min del, selv med overtrykk), og komfortnivået skyhøyt ;D

Jeg ga til slutt opp å få Interspiroen til å sitte utenpå hettekanten, det skulle litt for lite til før det begynte å lekke (da med Vikinghetten).

Dykker i "god" dir-stil, men savner helmasken når det er iskaldt og/eller fullt av brennmaneter/kloakk...

På gli..

Ble medlem
    Nov 2010
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Ta på hetten som normalt. Dra hakedelen på hetten under haken, stikk så masken opp under hettekanten i overkant. Stram stroppene og vipps du har fått masken inne på annsiktet tett som en potte. ingen kuldetap men hetten blir etter vært strekkt så den er ubruklig til annen dykking.

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg