Side 2 av 3 FirstFirst 123 SisteSiste
Resultater 11 til 20 av 22

Thread: Ventilsett for kaldt vann

Meget aktiv skjelviken's Avatar

Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sv: Ventilsett for kaldt vann

http://www.dykkesiden.com/forum/inde...ic=69050.0;all

Kjøp et merke som er kurant, slik at du ikke får problemer med å få servet settet og å få tak i deler.

Har du tenkt å "utvide" ventilsettet ditt fra enkelt til dobbelt om en stund, så er det lurt å kjøpe en av de "trauste" merkene som ikke forandrer modell-utvalget sitt ofte.

0 Not allowed! Not allowed!

Meget aktiv OKOverrein's Avatar

Ble medlem
    Jul 2006
    Sted
    Tromsø
    Thumbs Up/Down

Som andre sier, kjøp et ventilsett som du får tatt service på. Liten vits i å kjøpe mares/poseidon eller hva det enn skulle være hvis du ikke får tatt service på det der du bor. Blir fort dyrt å sende det i posten for at det skal være borte i lang tid før du får det igjen.

Jeg har apeks ventiler og er storfornøyd. Mine er justert slik at de ikke blåser for ingenting. Alt etter hvordan ventilene blir behandlet så kan man jo få alt til å blåse. Har vært borti ventiler som har blitt brukt til kursdykking, og de blåser både titt og ofte (behandlingen er jo ikke den beste med sand osv...). Service er lett tilgjengelig. Hvis du vurdere apeks så kjøp iallefall en 50 ventil (atx/xtx). Mye bedre reguleringsmuligheter enn xtx40.

Apeksventilene kan du godt vokse med da de er noe av det mest vanlige innen teknisk dykking.

Litt garvet

Ble medlem
    Dec 2010
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Takker for mange gode tips. Jeg bor i bergen og her er det ingen problem å få service på både mares, scubapro og apeks hvertfall. Hvis det blir apeks så er det xtx50 eller høyere jeg har tenkt på.

Litt garvet Westie's Avatar

Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mjøsa
    Thumbs Up/Down

Tror nok du kommer veldig langt med Apeks for å være helt ærlig. Slik flere før meg har skrevet er det utbredt, slik at serving og vedlikehold er kurant å få utført.

Selv dykker jeg med 2 x DS4 og 2 x ATX-50. Jeg bruker dette midtvinters her i Hedmark, hvor vi er kjent for å ha kalde vintre. Med vanntemperatur på 2 grader, og -20 på land har oppsettet mitt fungert bra ihvertfall. Jeg kan ihvertfall gi mine anbefalinger til Apeks.

Lykke til med vinterdykkingen, og dykking generelt; fin hobby :-)

Anders

Omnia mea mecum porto

På gli.. rogertob's Avatar

Ble medlem
    Nov 2004
    Sted
    Stokmarknes
    Thumbs Up/Down

Dykker selv med dobble DS4 og XTX50, virker som bare det, rett og slett god kvalitet.
    Billig i innkjøp og billig og enkel service.
    ...og xtx 50 holder i massevis, du trenger ikkje å bruke penger på xtx100 eller 200, det er bare "bling"...;-)

mvh
    Roger

På gli.. rawroffe's Avatar

Ble medlem
    Jan 2009
    Sted
    Moss
    Thumbs Up/Down

Har selv brukt scubapro, poseidon og nå apeks. Buddy bruker mares.

Dykker oftere i interhalvåret enn på sommeren (mer tid), og har aldri opplevd trøbbel med noen av dem. Tror det handler mer om at utstyret blir servet og behandlet skikkelig, og at man bruker det skikkelig. Ikke purge/puste på ventilen i overflaten eller på land, ikke la det ligge igjen vann som kan fryse i ventil eller førstetrinn.

Så; kjøp det du har mest lyst på! Og som du får god lokal service på.
    Mener jeg dah.

Litt garvet

Ble medlem
    Sep 2010
    Thumbs Up/Down

Ingen som nevner Sherwood her. Har selv en Sherwood Maximus.. Kjempegod 1,2 trinn.

Senior poster (Bergen)Rene's Avatar

Ble medlem
    Jun 2009
    Sted
    Vest for Bergen
    Thumbs Up/Down

Har god erfaring med Aqualung titan lx og titan supreme. Bruker nå Scubapro mk25 med a700 og er meget fornøyd med dette også. Har hvert borti Cressi med tilsvarende suksess. Tror ventilene holder såpass høy standard idag at om man kjøper frostsikrede ventiler så spiller det ikke lenger så stor rolle hva man kjøper. Kaldeste jeg har hvert ute for er -17 i luften og 0 i overflaten. For våre dykkebrødre og søstre lengre nord kan det være mer spesifikke kommentarer da?

Er ikke vanskelig. Bare ser sånn ut.

Nykommer

Ble medlem
    Jan 2011
    Thumbs Up/Down

Viktigste må vel være å så langt som mulig ikke oppbevare flasken ute så kaldt. Det vil drastisk øke muligheten for frysninger i ventilen.

Senior poster

Ble medlem
    Jan 2008
    Thumbs Up/Down

Nei, det viktigste er å fylle god luft. Holder luften den kvaliteten som forskriftene krever, fryser ikke førstetrinnet. Å lagre flasken et sted det ikke er alt for kaldt er uansett en god idé, fordi kranene har en tendens til å lekke når det blir skikkelig kaldt. Var mange som fikk seg overraskelser i form av tomme flasker sist vinter.

Side 2 av 3 FirstFirst 123 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg