Side 3 av 6 FirstFirst 12345 ... SisteSiste
Resultater 21 til 30 av 56

Thread: NDF?

Litt garvet

Ble medlem
    Jun 2009
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sv: NDF?

Quote Originally Posted by Erlend Remøy View Post
    Quote Originally Posted by roydahl View Post

Erlend,
    om du bryter enhver signert kontrakt, uansett type, kan konsekvensen være tap av rettigheter,
    det er universellt.
    Hva savner du fra forbundet nå?
    Jeg har en tidligere elev som gikk videre i Padi-stigen til DM, derfra inn i iantd til rec-tech og
    instruktør. Han forteller at instruksjonsmateriellet til NDF nå rangerer høyt sammenlignet
    med andres.

Det er ledermøte til våren og 'Ting' om helvannet år, om det ønskes endringer er det nå
    jobben må startes. Langsiktig organisering og jobber virker, lite annet...
    Har sendt inn spørsmål om undervisningsmateriell til CMAS***

Selvfølgelig er materiellet godt, jeg har vært med på å lage det ;D

Som lærer ser jeg selvfølgelig at endel ting bør gjøres på en annen måte, desverre er ikke min kompetanse ønsket. Jeg sender inn forslag til justering av spørsmål, retting av lysark, forslag til undervisningsopplegg osv..... Svar nada.......nix.....null. På prøvene står forsatt 15 kompresjoner og 2 innblåsinger på HLR... Hva skal instruktører gjøre.... I skoleavtalen står det at vi skal benytte materiellet vi får.
    Er ingen grunn til fortvilelse, hvert eneste år må jeg ta et 3-4timers kurs i førstehjelp siden jeg er elektriker, og hvert eneste år er det endringer i praksis med tanke på HLR. I år sa instruktøren at det var rykter om at de kanskje skulle endre praksisen til neste år igjen..

0 Not allowed! Not allowed!

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    sunnmøre
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Remien View Post
    Quote Originally Posted by Erlend Remøy View Post
    Quote Originally Posted by roydahl View Post

Erlend,
    om du bryter enhver signert kontrakt, uansett type, kan konsekvensen være tap av rettigheter,
    det er universellt.
    Hva savner du fra forbundet nå?
    Jeg har en tidligere elev som gikk videre i Padi-stigen til DM, derfra inn i iantd til rec-tech og
    instruktør. Han forteller at instruksjonsmateriellet til NDF nå rangerer høyt sammenlignet
    med andres.

Det er ledermøte til våren og 'Ting' om helvannet år, om det ønskes endringer er det nå
    jobben må startes. Langsiktig organisering og jobber virker, lite annet...
    Har sendt inn spørsmål om undervisningsmateriell til CMAS***

Selvfølgelig er materiellet godt, jeg har vært med på å lage det ;D

Som lærer ser jeg selvfølgelig at endel ting bør gjøres på en annen måte, desverre er ikke min kompetanse ønsket. Jeg sender inn forslag til justering av spørsmål, retting av lysark, forslag til undervisningsopplegg osv..... Svar nada.......nix.....null. På prøvene står forsatt 15 kompresjoner og 2 innblåsinger på HLR... Hva skal instruktører gjøre.... I skoleavtalen står det at vi skal benytte materiellet vi får.
    Er ingen grunn til fortvilelse, hvert eneste år må jeg ta et 3-4timers kurs i førstehjelp siden jeg er elektriker, og hvert eneste år er det endringer i praksis med tanke på HLR. I år sa instruktøren at det var rykter om at de kanskje skulle endre praksisen til neste år igjen..
    Og hvor lang tid tar det å rette en tekstfil?...... Flere år.....

Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

På gli..

Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

[
    OT:

Hei,
    den siste gangen dette ble endret var i 2005, og før det i 1990(da vi startet 2:15) det har altså relativt sett vært lite endring rundt HLR på lenge. Sjekk for eksempel med Norsk Førstehjelpsråd eller Norsk Resuscitasjonsråd sine nettsider
    Eller kanskje instruktøren din burde gjøre det....

A

I am a PADI Muffdiver Specialty Course Instructor

Litt garvet

Ble medlem
    Jun 2009
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by andersB View Post
    [
    OT:

Hei,
    den siste gangen dette ble endret var i 2005, og før det i 1990(da vi startet 2:15) det har altså relativt sett vært lite endring rundt HLR på lenge. Sjekk for eksempel med Norsk Førstehjelpsråd eller Norsk Resuscitasjonsråd sine nettsider
    Eller kanskje instruktøren din burde gjøre det....

A
    Kan godt hende du har rett, jeg bare gjenforteller det instruktøren sa til oss. Ene året var det 2:15, andre var det 2:30 og nå sist snakket instruktøren om at man kanskje skulle endre praksisen med å starte på 30 kompresjoner først. Stoler blindt på hva instruktøren har sagt til meg da jeg ikke akkurat ber om kilder på det hun sier til oss.

Litt garvet

Ble medlem
    Jul 2010
    Thumbs Up/Down

Kan godt hende du har rett, jeg bare gjenforteller det instruktøren sa til oss. Ene året var det 2:15, andre var det 2:30 og nå sist snakket instruktøren om at man kanskje skulle endre praksisen med å starte på 30 kompresjoner først. Stoler blindt på hva instruktøren har sagt til meg da jeg ikke akkurat ber om kilder på det hun sier til oss.
    Det anbefalte er nå 30:2. Altså kompresjoner først. Men som andersB sier så overdriver du kraftig med "årlige forandringer".
    Og det viktigste er uansett å gjøre noe, selv om du ikke husker det nøyaktige antallet.

Ekstremt aktiv froskegutten's Avatar

Ble medlem
    Apr 2006
    Sted
    Ørland kommune
    Thumbs Up/Down

Litt OT her dette også, men relevant likevel.

HLR utføres med 30 kompresjoner først, så to innblåsninger. Grunnen til at en helst skal ta kompresjonene først er at det allerede er oksygen i lungene som kan fordeles ut, og at hvis innblåsningen tas først har de liten effekt.

Før var det to fingerbredder opp fra spissen av brystbenet som var trykkpunktet for kompresjoner. Dette er nå endret til å være midt mellom brystvortene.. Litt enklere å finne frem til det i en stresset situasjon.

Sitat fra Remi i spørsmål om luftsett og ventiler

Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.

Ekstremt aktiv spetznaz's Avatar

Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by froskegutten View Post
    Litt OT her dette også, men relevant likevel.

HLR utføres med 30 kompresjoner først, så to innblåsninger. Grunnen til at en helst skal ta kompresjonene først er at det allerede er oksygen i lungene som kan fordeles ut, og at hvis innblåsningen tas først har de liten effekt.

Før var det to fingerbredder opp fra spissen av brystbenet som var trykkpunktet for kompresjoner. Dette er nå endret til å være midt mellom brystvortene.. Litt enklere å finne frem til det i en stresset situasjon.

Og siden man i dykkesammenheng gjerne snakker om en kveldningsulykke så bør en starte med 5 innblåsninger.

www.dykkepedia.com
    Diving Is Required

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Tigerstaden
    Thumbs Up/Down

Re: Førstehjelp.

For dykkerulykker, hvor HLR stort sett har fokus om drukning er det lite endring.

Men for /stermstrømhøyspent er det til og fra med hva den umiddelbare reaksjonen skal være.

I 2000 sa man at man skulle starte med et skikkelig slag mot hjertet, så sluttet man med det, men nå virker det på vei tilbake, men med forbehold.

Ditto er det frem og tilbake med HLR på barn. (i forbindelse med kvelning/drukning). Enten to fingre, eller hele hånden, uansett.

-- mrr

-- mrr

På gli..

Ble medlem
    Aug 2009
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by mrr View Post
    Re: Førstehjelp.

For dykkerulykker, hvor HLR stort sett har fokus om drukning er det lite endring.

Men for /stermstrømhøyspent er det til og fra med hva den umiddelbare reaksjonen skal være.

I 2000 sa man at man skulle starte med et skikkelig slag mot hjertet, så sluttet man med det, men nå virker det på vei tilbake, men med forbehold.

Ditto er det frem og tilbake med HLR på barn. (i forbindelse med kvelning/drukning). Enten to fingre, eller hele hånden, uansett.

-- mrr

Her ligger retningslinjene: http://www.nrr.org/?page_id=168

Ved å registrere seg gratis får man også tilgang til plakater osv til nedlasting. http://www.cprguidelines.eu/2010/posters.php

Uansett er det avgjørende å ikke nøle men komme i gang raskt, og holde ut til helsepersonell kan overta.

På gli..

Ble medlem
    Nov 2010
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Slik jeg ser det så bør man starte med innblåsning på oss dykkere da det er stor sannsynlighet for oxygenmangel. Så fortsette med 30 kompresjoner for å dra denne nytilførte oxygenen rundt i systemet.

Side 3 av 6 FirstFirst 12345 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg