Side 6 av 6 FirstFirst ... 456
Resultater 51 til 56 av 56

Thread: NDF?

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Oct 2003
    Sted
    Florø
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1
    Given: 0/0

Sv: NDF?

Quote Originally Posted by Kaksa View Post
    Av ting eg savner litt engasjement rundt fra NDF er blant anna:

-Betre fronting og hjelp rundt Diversnight. (Om der har vore noko dialog i bakgrunnen veit ikkje eg, men det er faktisk ikkje artikkel engang om arrangementet på ndf.no).
    Denne kan jeg si litt om, men det er ikke så mye å si:
    Det er fra Tone (eier av Diversnight), tydelig gitt beskjed om at dette er hennes arrangement. Hun gjør en fantastisk jobb og skaffer selv sine samarbeidspartnere, som er kommersielle aktører. Både Tone og jeg satt i forrige Forbundstyre, og NDF var svært opptatt av at man ikke blandet kortene.

Alle Dykkeklubber i Norge kan gjerne være med på Diversnight, og personlig har jeg vært med å arrangere Nattdykket i min klubb siden starten

0 Not allowed! Not allowed!
    Florø; vestlandets beste dykkeby!

Senior poster

Ble medlem
    Apr 2006
    Sted
    Sunnmøre
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Ok, men da kan eg stryke det punktet av lista.

Og at Tone gjer ein god jobb rundt Diversnight, er det vel ingen tvil om. Så dette var absolutt ikkje meint som kritikk mot Tone, om det kunne oppfattes slik

-Kim-

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    sunnmøre
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by sigstens View Post
    Quote Originally Posted by Kaksa View Post
    Av ting eg savner litt engasjement rundt fra NDF er blant anna:

-Betre fronting og hjelp rundt Diversnight. (Om der har vore noko dialog i bakgrunnen veit ikkje eg, men det er faktisk ikkje artikkel engang om arrangementet på ndf.no).
    Denne kan jeg si litt om, men det er ikke så mye å si:
    Det er fra Tone (eier av Diversnight), tydelig gitt beskjed om at dette er hennes arrangement. Hun gjør en fantastisk jobb og skaffer selv sine samarbeidspartnere, som er kommersielle aktører. Både Tone og jeg satt i forrige Forbundstyre, og NDF var svært opptatt av at man ikke blandet kortene.

Alle Dykkeklubber i Norge kan gjerne være med på Diversnight, og personlig har jeg vært med å arrangere Nattdykket i min klubb siden starten
    Det er etter min mening unaturlig at NDF ikke nevner dykkenyheter på sine sider. Dette er en av de største dykkebegivenhetene i landet og er viktig for klubbene. Ett av problemene med NDF er at de er navlebeskuende. NDF er til for dykkere, ikke omvendt.

Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Tigerstaden
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Erlend Remøy View Post
    Om noen ønsker å reformere forbundet kan dette gjøres på to måter:
    Få din klubb til å sende inn forslag om styremedlemmer i forbundsstyret, møt opp på dykketinget og stem inn de rette folkene.
    Det er slik man bygger maktstrukturer. Ingen direkte valg. Valg er i flere ledd, via mellomledd som er instruert fra toppen. Slik Samaranch har bygget IOC. Og Blatter har bygget FIFA. Det er tre måter å flytte på slike organisasjoner på, enten ved et koordinert kupp fra medlemsklubbene, reform fra toppen, eller å styre pengestrømmen. Normalt demokrati fra bunnen av funker ikke, medmindre man ta jobben med et fullstendig kupp. NDF sitter i en "light" versjon av dette, pga historie, lovregulering, NIF-tilhørigheten, og ikek minst CMAS. CMAS er en versting i slikt "Samaranch-styre". Det hadde faktisk ikke gjort noe som helst om vi bare kuttet båndere til CMAS. Men det er en digresjon.

NDF flyttes ved at pengestrømmen flyttes. Og den går mer og mer i retning av vannsport. Fordelen med dette er at man bygger en masse rekruttering for mere dykkere; men det gjør ingenting for dykkerne.
    Vil, dykkerne, blir sittende i en evig ressursskvis.

Dem som jobber i systemet gjør en høvelig bra jobb; som f.eks. få frem O2-avtalen. Men veldig masse virker som pliktarbeide, med "too little too late.". Forsikringsavtalen er dessverre langt dårligere enn det et DAN-medlemskap vil gi. men jeg innrømmer gladelig at der er ikke deres feil, dem som gjør det dagige arbeidet. De har sine ressurser å rutte med. Det er denne strømmen av ressurser som styrer NDF:
    Alternativet er å konkurere ut NDF med en ny organisasjon.
    NDF har en rimelig god økonomi, ettersom en hel del ubrukte midler de siste årene har blitt satt av til fond.
    NDF har endel særavtaler, eksempelvis med CMAS som en konkurerende organisasjon ville kunne ta over på grunnlag av dårlig forvaltning.
    NDF _er_ allerede utkonkurrert av en annen organisasjon. Ganske mange andre organisasjoner, også. Markedsandelen på utstedte sertifikater viser at PADI nå er godt over 90%, og NDF nærmer seg 5%. PADI heter denne organisasjonen. NDF har klart å klore seg fast på ca 15% markedsandel, men dette glapp i 2006. Hvis "Dykking" sine tall stemmer er markedsandelen 5.1%.(Hvilket er oppsiktsvekkende, så dette ør vi få bekreftet fra uavhengige kilder).

Hvis disse sjokktallene som er referert til i "Dykking" er korrekte, er NDF det 4. største dykkesenteret i landet, etter Nemo, Dykkersport, Havsport men litt foran Prodykk.

Det skulle bætterdø ikke forundre meg om GUE eller IANTD er blitt større enn NDF, heller, i antall sertifiseringer. Igjen med forbehold.

"Det 4. største dykkesentret, og den 4. største sertifiseringsorganisasjonen i Norge". Og flere puster dem i nakken. Det er en blek skygge av åttitallets NDF, det. Hvis man i det hele tatt kaster skygge. Ærlig talt, 5%, da er det ikke noen konkurranse mere, da er det "game over".

Dette medfører også at proppen er falt ut av selvfinansieringen til NDF. Nå er det idrettsmidler hele veien, så det er maksimalt ca 200 000 tilgjengelig for reelle satsinger for apparatdykkere.

Dette medfører at dette kommer til å bli "Norges Vannsportforbund". Det er den veien det går, og dette toget er vi nok ikke i stand til å stanse, selv om vi vil. Finansieringen styrer dette.

Bare stans selvpiningen. Ta imot endringene med åpne armer. Gjør det beste ut av det. Så kan vi fikse de tingene som gikk galt i ettertid. Det kommer imidlertid til å bli veldig sårt og vondt hvis man klorer seg fast i fortiden, og skal insistere på å være det dysfunksjonelle dykkeforbundet helt til 0.2% markedsandel. Slipp heller de tømmene man ikke klarer å holde. Så får NDF bli en success, men på en litt annen bane enn den man kanhende forventer.

Og hva i allverden er verdien med "overta CMAS"? For en oppegående gruppe instruktører vil en franchise av UTD, SSI, NAUI, BSAC eller ANDI, evt flere av disse, være et mye bedre alternativ
    Eller man kan smile til kapitalismen og gjøre crossover til PADI. CMAS er ellers en av de mere vanstyrte og pampete internasjonale organisasjonene som finnes. Og det sier litt. Norge hadde klart seg akkurat like bra uten hele CMAS som vi klarer oss uten zeppelinere.

Hvis man skal gjøre et kupp er det nok lettere å sette seg selv inn som styre i et samvirkelag, en liten boligkooperasjon eller en liten sparebank. Der er det MYE mere penger. MYE mere.

-- mrr

-- mrr

Hyperaktiv remi's Avatar

Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Hareid
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Quote Originally Posted by roydahl View Post
    I dag har ikke NDF sine instruktører instruksjonsmateriell annet enn på grunnkursplan. Eksamenene er utdatert, rammeplaner er laget etter at det har blitt brukt mange penger til å lage nye bøker. Instruktørene må stadig forsvare NDF sine valg og manglende interesse for utdanningssystemet...
    Vet ikke hva du legger i 'grunnkursplan', men det er da godt undervisningsmateriell til * ** og *** kurs,
    + Nitrox.

Eksamensettene er under revidering pt, men er OK. Det må lages flere sett for hvert kurs, det er så.
    Beklager å måtte skuffe deg roydahl, men eksamenssettene er IKKE ok! De er rett og slett pinlig dårlige.

remi

"den som går ned i sjøen uten å komme opp med dyp forståelse og beundring for det han har sett, har ikke annet igjen i livet enn å vente på døden, for

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    sunnmøre
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by roydahl View Post
    I dag har ikke NDF sine instruktører instruksjonsmateriell annet enn på grunnkursplan. Eksamenene er utdatert, rammeplaner er laget etter at det har blitt brukt mange penger til å lage nye bøker. Instruktørene må stadig forsvare NDF sine valg og manglende interesse for utdanningssystemet...
    Vet ikke hva du legger i 'grunnkursplan', men det er da godt undervisningsmateriell til * ** og *** kurs,
    + Nitrox.

Eksamensettene er under revidering pt, men er OK. Det må lages flere sett for hvert kurs, det er så.
    Det ligger rammeplaner for kursene, presentasjoner for CMAS* Eksamen på CMAS* og ** med flere og tildels grove feil. Nitrox har ikke eksamen eller presentasjonsmateriell.
    Er dette godt? På tross av noen småting på CMAS* presentasjon, er det det eneste som i det hele tatt ligner noe. Resten er en tragedie.
    NDF har vist om dette i en årrekke og ignorert det.
    NDF sette ikke erfarne folk inn i de forum som styrer med utdanning (TK) Alle som har vist noen form for engasjement blir utelukket fra å delta i utviklingen av materiellet.

http://ndf.no/index.php?menuid=15&expand=10,15

Dette er NDF sin formålparagraf, Slik det er i dag ligger NDF langt fra denne.

Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Side 6 av 6 FirstFirst ... 456

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg