Resultater 1 til 6 av 6

Thread: Fisk.

Nykommer daaniel20's Avatar

Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Drammen
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Fisk.

Hallo!
    Er kokkeelev som utvikler seg til lærling i sommer. Tenkte jeg kunne bidra med litt svært praktisk råvarekunnskap som de færreste forholder seg til.
    Tenkte jeg for en gangs skyld kunne komme med noe hjelpsomt, istedet for et eller annet småtoskete spørsmål.

For referansens del kan jeg si at jeg har jobbet med noen svært profilerte kokker(uten å nevne noen navn her), så det jeg kommer med er ikke noe jeg selv har "funnet ut" som ekstremt oppesen og arrogant attenåring.
    Nå til maten.

Det de fleste føkker opp på når det gjelder fisk, er at de ser seg blind på temperatur og timing. Dersom man steker små stykker av fisk og har relativt kyndige fingre og øyne, er ikke dette noe problem, men om man steker større stykker/helsteker fisk, er faktisk termometer det beste en kan bruke.
    Fisk i Norge er som regel overstekt, gudene vet hvorfor(innspill angående grunnende for det mottas med takk). Siden overstekt fisk smaker svett kamelruke, og har konsistens som en og, tillater jeg meg selv å dele noen temperaturer som er greie å kunne:

Laks: Bør ikke stekes til den når mer enn 48-50 grader celcius i kjernetemperatur. på denne temperaturen er den stekt godt nok til at hvem som helst skal kunne klare å spise den, inkludert ungene! De mer vågale, inkludert meg selv, går gjerne helt ned til 45°C til en hovedrett, og helt ned på 32°C til en forrett eller andre "spesialretter".

Steinbit: Til den gjengse familie bør den opp til 53-55°C, men om man føler seg vågal kan man gå ned til 48°C. Noe lavere enn det anbefaler ikke jeg personlig, ettersom konsistensen på den da kan gi en sær tyggeopplevelse.

Breiflabb: Flabbflabben har en sær konsistens, som ikke innbyr til spesielt lave temperaturer. Derfor bør man som regel gå opp til 55°C, i de fleste situasjoner-både over- og underkokt gir den en opplevelse av å tygge tau, og det er ikke noe folk regner som spesielt ettertraktet.

Kveite: Kveite er kanskje den fisken flest er uenige om hvor hardt skal stekes. Personlig liker jeg den på 45°C, men mange liker den hardere stekt enn som så, gjerne oppimot 55. Det viktigste med denne fisken er at man er forsiktig med den, ettersom den går fra OK til uspiselig på en til to grader celcius.

Ellers er det beste tipset jeg kan gi angående fisk, å ikke steke den på mer enn 90°C i ovnstemperatur. Fisk er ømfintlige ting, så vær forsiktig med den-den er som regel død innen den når ovnen. Om den ikke er det, shame on you! Dersom du vil ha stekeskorpe på den-gi den en kort bråsteking i en veldig varm jernpanne.

Litt avhengig av hvordan denne posten mottas, kommer jeg sannsynligvis til å bidra mer i denne delen av forumet-de dagene ånden kommer over meg og jeg finner noe fishy å skrive om.

Er for øvrig åpen for requests, og nevner at jeg ikke bruker meg selv som eneste kilde, jeg har konstant tilgang på profesjonelle kokker!

Tøff løkk, Daniel.

0 Not allowed! Not allowed!

Meget aktiv navigas's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Sv: Fisk.

Smart guide!

En request er tilberedning av fisk(laks, torsk og sei for eksempel) når man er på båt uten stekeovn. Uten å bruke alt for avanserte ingredienser. Det er ikke noe problem å bruke pesto ol., men helst så lett som mulig. Kanskje også litt godt tilbehør?

Følger av DIN-standarden.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Meget aktiv krogstad72's Avatar

Ble medlem
    Jan 2009
    Sted
    Trondhjem, Sor-Trondelag, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

Dette høres bra ut, at vi får egen fiske/kokkeekspert på forumet.
    kanskje eget emne til dette hadde vært noe.

FERSK IGJEN. endelig er 12 års landtørke over

Meget aktiv krogstad72's Avatar

Ble medlem
    Jan 2009
    Sted
    Trondhjem, Sor-Trondelag, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by krogstad72 View Post
    Dette høres bra ut, at vi får egen fiske/kokkeekspert på forumet.
    kanskje eget emne til dette hadde vært noe.
    he he ;D var eget emne om dette ja

FERSK IGJEN. endelig er 12 års landtørke over

Nykommer daaniel20's Avatar

Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Drammen
    Thumbs Up/Down

Navigas: Kommer med svar på den i løpet av kvelden, må tenke litt først. Forstår jeg deg riktig om du kun har tilgang på gassbluss/kokeplater i båten din? Hvor mange av dem har du i så fall?

Meget aktiv navigas's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Quote Originally Posted by daaniel20 View Post
    Navigas: Kommer med svar på den i løpet av kvelden, må tenke litt først. Forstår jeg deg riktig om du kun har tilgang på gassbluss/kokeplater i båten din? Hvor mange av dem har du i så fall?
    Supert

vi har tilgang på fire elektriske plater og et gassbluss. Vi har også griller(en elektrisk og en som går på fossilt brennstoff).

-Mathias

Følger av DIN-standarden.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg