Resultater 1 til 6 av 6

Thread: Skal ha meg et dykkekamera, vurderer faktisk Nikonos

Litt garvet

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Fra Mosjøen, bor i Bergen
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Skal ha meg et dykkekamera, vurderer faktisk Nikonos

Hei! Har veldig lyst på et dykkekamera, men er usikker på hva jeg skal velge. Er en ivrig fotoentusiast med speilrefleks og linser til maange tusen, men har ikke lyst å kjøpe undervannshus til kameraet mitt da jeg bytter kamerahus om ikke så altfor lenge. Budsjettet mitt er ca 3000 kr.

Har faktisk sett endel på Nikons Nikonos serie. Ser man får de ganske billige på ebay og selv om de er analoge, så er det bare å få fremkalt bildene digitalt. Blir ca 200 dollar med 35mm linse med 2,5 i lysstyrke med både ekstern blits osv. Er det noe å satse på?

0 Not allowed! Not allowed!

På gli.. Normoxic's Avatar

Ble medlem
    Jul 2008
    Thumbs Up/Down

SV: Skal ha meg et dykkekamera, vurderer faktisk Nikonos

gå inn på www.pshop.no Petter driver mye med undervannsfoto han kan
    sikkert gi deg gode råd og hva ting koster.

Meget aktiv

Ble medlem
    Feb 2004
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

På grunn av fargeforholdene under vann, er det ikke helt likefrem å ta analoge bilder og få disse "fremkalt digitalt". Digitalkameraets store fordel ligger i muligheten til å ta opp bilder i .RAW format og å sette hvitbalanse dynamisk (=mens du tar bilder).

Når det er sagt så er Nikonosene noe inn i hampen gode filmbaserte kameraer!

Stein A. J. Møllerhaug
    PADI IDC Staff Instructor
    Underwater Digital Photography
    Nitrox
    Boat
    Dry Suit
    Wreck
    EFR/AED

Ekstremt aktiv Runeedvin's Avatar

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Nesoddtangen, Akershus, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

Fordelen med film er at de har bedre dynamikk i fargene. Dvs .,at om du har sol gjennom overflaten og samtidig ønsker detaljer på bynn så vil en diasfilm gi deg større muligheter til å få det til enn det digitalkameraer kan (pr. dags dato). Uansett enig med Stein i at det er vanskeligere, men en negativfilm vil som regel kunne justeres en hel masse om du leverer den på en god lab.

Rune Edvin Haldorsen
    https://runehaldor.foto.no/

På gli.. Hunter's Avatar

Ble medlem
    Apr 2004
    Sted
    Lillestrøm
    Thumbs Up/Down

Jeg har et Nikonos 5 liggende. Du kan også få standard med 35 mm. linse. Mellom ring for makro fotografering og bag for kr. 800,- Kamra har ligget i baggen lenge og du bør sende det inn til Nicon for smøring og sjekk av oringene til fremtrekk mekanismen. Dette er oringer som normalt ikke skal smøres av brukeren.

Meget aktiv

Ble medlem
    Feb 2004
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Runeedvin View Post
    Fordelen med film er at de har bedre dynamikk i fargene.
    Med "exposure bracketing" og software til å kombinere ulikt eksponerte digitale bilder får du mye større fargedynamikk (fulltegning i både høylys og skygger) enn noe filmbasert kamera kan tilby.

De siste digitalkameraene som har kommet har en fargedynamikk som ligger utenpå kameraene fra bare 1-1 1/2 år siden, og vil for de fleste ISO verdier være bedre enn tilsvarende film, spesielt i ISO rangene høyere enn 200, men dette varierer sterkt fra kameramodell til kameramodell.

Slår du til på tilbudet om Nikonosen (om du ikke slår til så gjør kanskje jeg det - men du skal få førsteretten), kan du langt på vei grovkompensere med ulike filtere, orangefiltere i blått vann, andre filtere ved gul/grønnstikk.

Nikonos har alltid hatt en spesiell betydning for meg - fikk aldri råd til å kjøpe før - men du verden så mange brosjyrer jeg leste og fotobutikker jeg plaget livet av med spørsmål om ditt og datt.

Mitt råd: Slå til!

Stein A. J. Møllerhaug
    PADI IDC Staff Instructor
    Underwater Digital Photography
    Nitrox
    Boat
    Dry Suit
    Wreck
    EFR/AED

Facebook Comments

Bookmarks