Side 3 av 3 FirstFirst 123
Resultater 21 til 24 av 24

Thread: Lapping av gummibåt\rib

Ekstremt aktiv DKD's Avatar

Ble medlem
    Sep 2002
    Sted
    Orkanger
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

SV: Lapping av gummibåt\rib

Quote Originally Posted by geggen View Post
    Og lakk til sånne båter er det muligt å få tak i, kunna tenkt å hatt båten min svart matt
    Hvis du vil ha den orange, har jeg "maling" å selge deg. Hadde orange pongtonger i sin tid, på min egen, og kjøpte maling for å piffe dem opp litt. Dessverre revna dem før jeg fikk på malinga, så jeg kasta alt av pontonger å laga nye i alu Dette er elastisk maling som er beregnet på gummibåt pongtonger.

Men maling lar seg kjøpe. Jeg fant en norsk importør av malinga, som sendte meg direkte til importøren i Tyskland. Kjøpte rett fra han. Husker selvsagti kke noe navn, men er det interesant, kan jeg lete litt, og finne det igjen.

/DKD

0 Not allowed! Not allowed!
    Dykker i motstrøm fra Nord !!

Nykommer

Ble medlem
    Aug 2009
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Sv: Lapping av gummibåt\rib

man lager et hull og jobber gjennom,dette tetter man fra innsiden med lapp og spesial lim(5050)deretter en lapp uten på rephullet med 2 komponent lim zodiac 7096(pvc)eller bostik 486 for neoprene/hypalon

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Sv: Lapping av gummibåt\rib

Quote Originally Posted by ribfix View Post
    man lager et hull og jobber gjennom,dette tetter man fra innsiden med lapp og spesial lim(5050)deretter en lapp uten på rephullet med 2 komponent lim zodiac 7096(pvc)eller bostik 486 for neoprene/hypalon
    Hoys igjen
    Som mine kollega på "ribfix" i Engelsviken "på are sia" også nevner (flinke folk, - har bare hørt bra om dem ), så må man som jeg tidligere har presisert her i tråden lage inspeksjonshull for å komme til.

Før jeg lapper inspeksjonshullet SYR jeg hullet sammen kant i kant ved først å syle hull og så sy med stoppenål, attersting og sterk nylontråd. Da er det mye lettere å få lappen over til å sitte bedre uten at det blir "skrukker" under.

Bostik 486-limet nevnt over for hypalon-neopren kan være litt vrient å få tak i, - Zodiac har også et dedikert lim for hypalaon-neopren, - delenummer Z7098 som jeg pleier å bruke. Det spesielle med Bostik5050-limet som av og til brukes er at det må varmeherdes med hørtørrer/varmepistol får å "bite".
    Jeg bruker stort sett bare Bostik5050 når det gjelder å bytte hele PVC-pongtonger.

Mvh
    Dagemann

mvh
    Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Ekstremt aktiv the_dragon_no1's Avatar

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down
    Received: 5/2

Re: Lapping av gummibåt\rib

Tar opp gammel post....

bunnen av rib'n har løsnet fra hele underkanten på akterspeilet (speilet er av treverke).
    Beste lim, måte for og fikse dette ? Må treverket kanskje mettes med lim først ?

Gjelder en gammel Achilles, ca 3meter lang.

Takker

I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Side 3 av 3 FirstFirst 123

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg