Side 3 av 7 FirstFirst 12345 ... SisteSiste
Resultater 21 til 30 av 69

Thread: Mye opp og ned, farlig?

Ekstremt aktiv lambi666's Avatar

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Vesterålen!
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

SV: Mye opp og ned, farlig?

Adventures in diving , manual.

Oppstigningshastighet :`

De fleste dykketabeller , inkludert the weel , er konstruert for en maksimal oppstigningshastighet på 18meter/60 fot per minutt , basert på praktiske tester med dykkere. det finnes noen dykkecomputere som som bruker en lavere oppstigningshastighet.
    gjør derfor aldri oppstigningen fortere enn 18m/60 fot per minutt , ELLER som din tabell eller dykkecomputer foreskriver`

ther u go

Lambi

0 Not allowed! Not allowed!
    Dykking er ingen hobby!
    Dykking er en livstil!

Nykommer birgitte's Avatar

Ble medlem
    Sep 2006
    Sted
    Os
    Thumbs Up/Down

deres dykk hørtes også ut som mine 2-3 første dykk er kommet seg nå. siden dere er så usikker ville jeg (viss det var meg som var usikker) gått til Nemo og snakket med en instruktør om det dere lurte på og dere syntes dere fikk for lite info om... da får dere klare svar fra folk dere er sikker på kan tingene sine.

uansett vil jeg ønske der velkommen under sjøen og lykke til videre

Ekstremt aktiv spetznaz's Avatar

Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Jeg mener ikke at du ikke bør dykke gjentatte dykk. Det jeg(vi?) mener er at profilene dine bør se ut tilsvarende Sid sin siste profil.

Det finnes selvsagt mange variasjoner over teamet grå. Trekke helt markante og klare linjer over hva som er akseptabel sagtann profil og hva som er en uakseptabel er umulig. Jeg tror foreksempel at at hastigheten på oppstigningen har mye å si, men jeg har ikke så veldig mange håndfaste bevis for at det da går greit. Sagtann profiler er aldri bra, det enkleste er derfor å prøve å i mest mulig grad å unngå dem.

En annen ting er at du ikke alltid trenger å følge bunnen. Det er veldig kjekt å legge seg noen meter over. På denne måten får du bedre oversikt og kan oppdage de spennende tingene det virkelig er interessant å kikke nærmere på. (dette er vel kanskje en variasjon av grå )

www.dykkepedia.com
    Diving Is Required

Nykommer

Ble medlem
    Feb 2008
    Thumbs Up/Down

Takk for gode svar! Godt å høre at man har mye å lære enda!

Vi får jobbe mere med dykkerprofilen, helt klart.

Vil ikke lage en ny tråd for dette så spør her, men skjønner vist det ikke blir svart på!

Når vi dykket nå, svømte vi ut fra land. Var på de nevnte dybder, men såg ikke en eneste fisk! Var generelt sett veldig lite å se på, er det bare plassen som gjør det, eller var vi ikke dypt nokk, eller hva er det? Dykket i Nordhordaland. På hvilken dybde mener dere det er mest å se på?

Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by lambi666 View Post

De fleste dykketabeller , inkludert the weel , er konstruert for en maksimal oppstigningshastighet på 18meter/60 fot per minutt , basert på praktiske tester med dykkere. det finnes noen dykkecomputere som som bruker en lavere oppstigningshastighet.
    gjør derfor aldri oppstigningen fortere enn 18m/60 fot per minutt , ELLER som din tabell eller dykkecomputer foreskriver`

ther u go

Lambi
    Bennett and Elliott's physiology and medicine of diving, side 471,
    Ascent Rates
    The 18 msw/min ascent rate chosen by the USN for the USN Air Tables published in 1959 has become a de facto standard for virtually all types of diving (Lanphier 1990), particularly in the recreational diving community. More recently, a 10 msw/min ascent rate has been recommended and adopted by a wide variety of diving computers, the USN, and training organizations. Some dive computers require rates as slow as 6 msw/min (Lang & Egstrom 1990). As mentioned earlier, at first the ascent rate was assumed to be as fast as possible, but later algorithms have included it as part of the no-stop decompression procedure.

Så lambi666 verden har tatt noen små steg videre siden 1959. 18m/min er altså ikke engang i bruk hos de som først fant frem til hastigheten. Det du forfekter er håpløst gammeldags...

www.dykkepedia.com
    Diving Is Required

Nykommer

Ble medlem
    Feb 2008
    Thumbs Up/Down

Vi lærte MAKS 18m/min på kurset tatt for 1 uke siden, så veldig gameldags er det vel ikke? Eller missforstår jeg nå?

Ekstremt aktiv Sid*'s Avatar

Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Jeg foreslår som Birgitte at du drar opp på Nemo og prater litt med Eivind eller Lise. De hjelper deg videre slik at du får svar på det du måtte lure på. Jeg er sikker på at de ikke har noe imot hverken at dere dykker på Nemos treningsbane eller bruker Nemos lysløype for den saks skyld (for å få erfaring under trygge og kjente omgivelser) så lenge dere ikke hindrer kursavviklingen. Det vil også forbause meg mye dersom de ikke vil tilby dere å følge et nytt kurs både hva gjelder teori og/eller praksis dersom dere skulle være i behov for det.

Det viktige er at DERE gjør noe for å tette de hullene dere måtte ha.

Hjälper inte bastu öl och tjära, då är döden nära!

Ekstremt aktiv lambi666's Avatar

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Vesterålen!
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by AndreasR View Post

ther u go

Lambi
    Ascent Rates
    The 18 msw/min ascent rate chosen by the USN for the USN Air Tables published in 1959 has become a de facto standard for virtually all types of diving (Lanphier 1990), particularly in the recreational diving community. More recently, a 10 msw/min ascent rate has been recommended and adopted by a wide variety of diving computers, the USN, and training organizations. Some dive computers require rates as slow as 6 msw/min (Lang & Egstrom 1990). As mentioned earlier, at first the ascent rate was assumed to be as fast as possible, but later algorithms have included it as part of the no-stop decompression procedure.

Så lambi666 verden har tatt noen små steg videre siden 1959. 18m/min er altså ikke engang i bruk hos de som først fant frem til hastigheten. Det du forfekter er håpløst gammeldags...
    akkurat det kan godt hende!! men som jeg skrev tidligere så refererte jeg til AOWD boka , dersom du leser lenger ned :

´riktig hastighet er på oppstigning er 18m/minutt. lavere hastighet er akseptabel og til tilrådelig ( etter læreboka)

Lambi´

var denne boka jeg brukte ifjor på kurset!

Dykking er ingen hobby!
    Dykking er en livstil!

Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by tutigard View Post
    Vi lærte MAKS 18m/min på kurset tatt for 1 uke siden, så veldig gameldags er det vel ikke? Eller missforstår jeg nå?
    At noen desverre lærer deg avleggs kunnskap betyr ikke at det har blitt noe mindre gammeldags. Jeg har desverre ikke boken "Diving and Subaquatic Medicine" her, så jeg kan ikke sitere, men i den står det i allefall et utdrag om hvordan sikkerhetsstoppet plutselig ble anbefalt. 18m/min funker rett og slett ikke så bra.

Jeg har også hørt at PADI nå anbefaler å lære bort 10m/min, men har aldri fått det bekreftet av en PADI instruktør. Med helt ukvalifisert gjetting vil jeg tror at grunnen til at du lærer 18m på kurset er at dette er det som står i det trykte lærematerialitet. Dere kunne jo fått bange anelser om de lærte bort noe annet en det som sto trykket. 0_o

www.dykkepedia.com
    Diving Is Required

Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by AndreasR View Post

ther u go

Lambi
    Ascent Rates

akkurat det kan godt hende!! men som jeg skrev tidligere så refererte jeg til AOWD boka , dersom du leser lenger ned :

´riktig hastighet er på oppstigning er 18m/minutt. lavere hastighet er akseptabel og til tilrådelig ( etter læreboka)

Lambi´

var denne boka jeg brukte ifjor på kurset!
    Ok, men selv om AOWD boka di sier det aldri så mye så blir det ikke noe bedre praksis av den grunn

www.dykkepedia.com
    Diving Is Required

Side 3 av 7 FirstFirst 12345 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg