Side 3 av 6 FirstFirst 12345 ... SisteSiste
Resultater 21 til 30 av 60

Thread: Noen som har erfaring med kveite ?

Nykommer SpAnKy's Avatar

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Førde
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

SV: Noen som har erfaring med kveite ?

Ikke for å dra i gang tråden eller noe, men som mange allerede har sagt klart i fra om - la kveita være i fred.

Driver en del med fridykking og undervannsjakt på fritiden, har komt over stor kveite mang en gang. Lar dem for det meste være i fred, utrolig vanskelig å knærte en solid kveite.
    Har selv opplevd å miste harpun og bøye i et av mine mindre vellykkede kveite-drap forsøk. Plantet Pilen godt i skallen på et fint eksemplar på litt over 30 kg ca. endte med at den raste avsted med bøye og harpun langt ut på fjorden, fant sågar igjen bøye noen dager senere med harpunen er en annen sak.

Kunne aldri falle meg inn å prøve å knærte en kveite under vanlig dykking, ville nok medført seg en god del komplikasjoner, så den sjangsen tar jeg rett og slett ikke.

Nyt synet, la kveita leve!!!

0 Not allowed! Not allowed!
    Etter vinteren kommer skjønne Mai, og da skal vi atter jakte på hyse, laks og hai!

Nykommer

Ble medlem
    Jan 2007
    Thumbs Up/Down

En solid bøye, solid line og skikkelig harpun med mothaker. Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noen kveite som kan unslippe det. Med normalt vett så bør jo det gå?

Det jeg prøver å si er at en må iallefall ha tenkt igjennom tingene og ha skikkelig utstyr.

Men, hva har vel jeg å si. Jeg har ikke fanget noen kveite - ikke sett noen heller

Nykommer

Ble medlem
    Feb 2006
    Thumbs Up/Down

Du trenger som nevnt :

En stor solid bøye, solid line og skikkelig harpun med mothaker.

og BÅT på overflaten som kan følge bøyen.

Når de tar marlin og tunfisk med harpun og bøye så funker det på kveite, men det krever litt grøvre utstyr og plannlegging som oftest.

LYKKE TIL

Meget aktiv

Ble medlem
    Jul 2007
    Thumbs Up/Down

Hei.
    jeg tok ei lita kveite i går på 3 kg. kjempe fin fangst.bruker harpun
    asso 65 med skikkeli motakere som den ikke kan undslippe fra.
    greit og ta kveiter fra 3 til 10 kg under dykking.ikke noe problem men fra 20 kg
    og oppover ville jeg nokk hadt en stor bøye vis du vet at det finnes store kveiter der du dykker.kjempe moro og se og høre om andre som har tatt stor fisk.
    stå på
    uv jegere.

Litt garvet Gillen's Avatar

Ble medlem
    Jan 2009
    Thumbs Up/Down

Tenkt på dette med kveitefangst.. har aldri sett kveite. men om du skulle treffe på en, sørge for å få buddy sin kniv. fått kjørt en kniv i den (på tvers selvfølgeli) den begynner nok da å svømme. å mens den setter opp farten rekker du vel å bløgge fisken? men d jeg lurte på var om du gikk etter ryggraden på fisken?

Meget aktiv

Ble medlem
    Jul 2007
    Thumbs Up/Down

Du klarer skjelden en gang og komme så nær ei kveite til og bruke kniv.av erfaring så kommer du ikke nært nok til og ta ei passelig kveite på 5-20 kg med kniv.

Skulle du være så heldig,unng?

Hyperaktiv picasso's Avatar

Ble medlem
    Nov 2002
    Thumbs Up/Down

For det første så ville jeg vel aldri anbefalt trykkluftharpuner av noe slag.

For det andre så vil jeg anbefale alle andre enn de med ekstraordinær kjennskap til undervannsjakt å la være og prøve seg på 25+ kveiter.

Muligheten for at det går bra er såpass liten (og muligheten for at du skader ei kveite alvorlig samt mister redskap, såpass stor) I tillegg kommer muligheten for at du selv blir hengende med mot dypet, der kveiten uvilkårlig vil prøve å komme seg.

Meget aktiv OKOverrein's Avatar

Ble medlem
    Jul 2006
    Sted
    Tromsø
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by picasso View Post
    For det første så ville jeg vel aldri anbefalt trykkluftharpuner av noe slag.

For det andre så vil jeg anbefale alle andre enn de med ekstraordinær kjennskap til undervannsjakt å la være og prøve seg på 25+ kveiter.

Muligheten for at det går bra er såpass liten (og muligheten for at du skader ei kveite alvorlig samt mister redskap, såpass stor) I tillegg kommer muligheten for at du selv blir hengende med mot dypet, der kveiten uvilkårlig vil prøve å komme seg.
    Har ikke så alt for store planer å ta kveiter på 25+. Det begynner jo å bli en stund siden jeg la ut denne tråden, og jeg har fått en del erfaring/dykk siden da. Det beste måten å ta kveite på er med kamera, man får desverre ikke middag av det, men man får seg noen minner.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uQwPUflJskg[/youtube]
    Denne er fra i sommer/høst en gang. Det er ikke den største jeg har sett, men en fin størrelse.

Meget aktiv

Ble medlem
    Jul 2007
    Thumbs Up/Down

Hei
    Bra film av kveita. Morro og se film av den.
    Denne fisken var fin.
    Hva tippet du den var på?

Litt garvet

Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Støtter opp under at man burde vite hva man gjør før man går løs på en stor kveite, skadet kveite eller dykker må man unngå!

Likte filmen godt, en herlig fisk! Bor på Østlandet, noen som har tips på hvor det nærmeste stedet jeg har mulighet for å se en kveite?

Side 3 av 6 FirstFirst 12345 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg