Side 6 av 6 FirstFirst ... 456
Resultater 51 til 60 av 60

Thread: Noen som har erfaring med kveite ?

Hyperaktiv picasso's Avatar

Ble medlem
    Nov 2002
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sv: Noen som har erfaring med kveite ?

Et annet navn på en powerhead er Lupara. Og de kan se ut som den jeg har.

Ammunissjon er spesialpreparerte haglpatroner. Min tar cal 16.

Men det slår godt i brystet for det.

Og de oppe i båten er heller aldri i tvil om at nå kan det bli fangst.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Click image for larger version. 

Name:	1262394691_DSCF0154-lupara.jpg 
Views:	663 
Size:	15.6 KB 
ID:	33863  

0 Not allowed! Not allowed!

Særklasse

Ble medlem
    Apr 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/8

Jøss... er dette lovlig i Norge?

På gli.. anakken's Avatar

Ble medlem
    Oct 2009
    Sted
    Trondheim/Rena
    Thumbs Up/Down

Vis ja, hvor får man kjøpt slike? Høres jo helt versting ut.

Tilbake til tema. Tror nok det beste for å ta kveite burde være en kvass spiss uten mothaker. Har selv fundert mye på det der og kommet frem til at å kjøre spydet som en lyktestolpe gjennom og ned i avgrunn burde funke. På den måten får man forankret på to punkt (i bakken og i nevene). Ser for meg at man burde gjøre seg så negativ som mulig for å ha nok vekt på spydet til å holde det ned. Kan i tillegg dra fordel av å ha en meddykker med kniv som primærfunksjon.

Eks; Negativ oppdrift -> kjør spyd gjennom kveita og ned i avgrunn -> legg vekt på spydet -> meddykker kapper pulsåra og knekker nakken -> middag? :

Assumption is the mother of all fuck up`s

Meget aktiv krogstad72's Avatar

Ble medlem
    Jan 2009
    Sted
    Trondhjem, Sor-Trondelag, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by anakken View Post
    Vis ja, hvor får man kjøpt slike? Høres jo helt versting ut.

Tilbake til tema. Tror nok det beste for å ta kveite burde være en kvass spiss uten mothaker. Har selv fundert mye på det der og kommet frem til at å kjøre spydet som en lyktestolpe gjennom og ned i avgrunn burde funke. På den måten får man forankret på to punkt (i bakken og i nevene). Ser for meg at man burde gjøre seg så negativ som mulig for å ha nok vekt på spydet til å holde det ned. Kan i tillegg dra fordel av å ha en meddykker med kniv som primærfunksjon.

Eks; Negativ oppdrift -> kjør spyd gjennom kveita og ned i avgrunn -> legg vekt på spydet -> meddykker kapper pulsåra og knekker nakken -> middag? :
    ikke helt enig med det der om at spissen skal være uten mothaker. Har flere ganger oppdaget at sandlaget bare var mm tykt med solid stein under og der er det tøft og holde fangsten trygg når den spreller litt

FERSK IGJEN. endelig er 12 års landtørke over

Meget aktiv OKOverrein's Avatar

Ble medlem
    Jul 2006
    Sted
    Tromsø
    Thumbs Up/Down

Teorien er jo fin, om kanskje du hadde hatt mothakke. Men problemet blir i praksis, tror ikke du klarer å bli så negativ at du klarer å holde ei kveite som er 15-20 kg slik. Kanskje halvparten av vekta så har du klart det. Dyrene er sinsykt sterke, så å si bare muskler. Den største jeg har tatt siden jeg startet denne tråden er 8 kg, har sett mange store dyr både før og etter som jeg har på film. Så en stor for bare en uke siden...

På gli.. anakken's Avatar

Ble medlem
    Oct 2009
    Sted
    Trondheim/Rena
    Thumbs Up/Down

Du har gode poeng her OK. Men jeg klarer likevel ikke å forstå hvordan man skal klare å holde igjen en svømmende kveite uten å bli dratt ned til 500m dyp? Ettersom de er så sterke som du sier.

Må nesten tviholde på teorien om å forankre spydet i bakken..

Assumption is the mother of all fuck up`s

Meget aktiv krogstad72's Avatar

Ble medlem
    Jan 2009
    Sted
    Trondhjem, Sor-Trondelag, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by OKOverrein View Post

Teorien er jo fin, om kanskje du hadde hatt mothakke. Men problemet blir i praksis, tror ikke du klarer å bli så negativ at du klarer å holde ei kveite som er 15-20 kg slik. Kanskje halvparten av vekta så har du klart det. Dyrene er sinsykt sterke, så å si bare muskler. Den største jeg har tatt siden jeg startet denne tråden er 8 kg, har sett mange store dyr både før og etter som jeg har på film. Så en stor for bare en uke siden...
    tok en kveite på 14 kg med kniv en gang og klarte greit og holde den men jeg var usannsynlig heldig med stikket så den tok kvelden nesten med en gang. men jeg må si at jeg tror nok du bør ha mothaker og når den river seg opp fra bunnen vil nok kanskje det beste bli og få tak på begge sider av spydet og prøve og ta kontroll på den måten.
    men du bør nok se an størrelsen før du trår til

FERSK IGJEN. endelig er 12 års landtørke over

På gli.. tel003's Avatar

Ble medlem
    Jun 2006
    Sted
    Tromsø
    Thumbs Up/Down

Bangsticks kan umulig være lovlig i Norge?

Litt garvet

Ble medlem
    Feb 2012
    Thumbs Up/Down

til opplysning er småkveitene opp til 10-20 kilo på grundt vann om vinteren og om sommeren, dem gyter ikke fordi dem må bli relativt gamle før dem er gyteklare.

di store drar på store dyp i det åpne havet eller groper i fjorder og holder seg der fra december til ca mai/juni, da kommer dem tilbake.

du kan finne kveite heilt fra fjæra og ned til 500 meter dyp, men best optimale dybde er småkveiter på 10-20 meter, og storkveiter på 60-150 meter.

dypere en dette vil du sansynligvis ikke få annet en skater og breiflabb og en og annen havmus :P

dette er erfaring av mange mange år med garn
    håper det hjelper.
    dem er også lettest og finne på leire/mudderbunn

Nykommer

Ble medlem
    May 2013
    Thumbs Up/Down

Re: Sv: Noen som har erfaring med kveite ?

Jeg har ett spørsmål angående slik rekordjakt. Hvis man tar en Kveite på la oss si 80kg og man er på ferie i Norge, altså har man ikke fryser osv til å lagre fisken, hva gjør man da? Er det fiskemottak med gode åpningstider som er i stand til å ta i mot slik fagst? Hvor finner en isåfall disse? Kan man selge det til noe slags ferskvaredistributør for restauranter?

Side 6 av 6 FirstFirst ... 456

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg