Resultater 1 til 5 av 5

Thread: Steady 460

Nykommer

Ble medlem
    Nov 2003
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/9
    Given: 0/0

Steady 460

Ser av forumet at det er fleire som har erfaring med Steady 460. Har selv en slik med en ny 30 hk Suzuki. Men jeg føler jeg ikke klarer å ta ut "fartspotensialet" i båten. Har ikke elektrisk tilt, så motoren er fast på innerste stilling. Er det noenm som har erfaringer med hvilken tilt-stilling som er best for å få mest mulig fart ?

randaberg

0 Not allowed! Not allowed!

Hyperaktiv KOMPRESSOR's Avatar

Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Tangen (Stange)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

SV: Steady 460

Quote Originally Posted by Randaberg View Post
    Ser av forumet at det er fleire som har erfaring med Steady 460. Har selv en slik med en ny 30 hk Suzuki. Men jeg føler jeg ikke klarer å ta ut "fartspotensialet" i båten. Har ikke elektrisk tilt, så motoren er fast på innerste stilling. Er det noenm som har erfaringer med hvilken tilt-stilling som er best for å få mest mulig fart ?

randaberg

Så langt UT du får til uten at båten blir gående å hoppe. Det er vel et generelt råd. Slik du har den vil de fleste båt/motorløsninger gjerne gå på nesa, og det suger kraft.

Meget aktiv dhjerp's Avatar

Ble medlem
    Mar 2004
    Sted
    Skien
    Thumbs Up/Down

Har null erfaring med Steady men kan prøve på litt generelt om trim.

Det ideelle er å ha minst mulig våt flate ved plan og at motor sitter vinkelrett på fartsretning. Noen båter trengs og trimmes inn og andre ut. Ved å flytte tiltpinnen ut, løfter du baugen og ved å flytte den inn senkes baugen. I den stilling du har motoren vil du mest sannsynlig bremse farten mye.

Uten elektrisk trim prøver du å flytte den ut, et hakk av gangen. Da løftes baugen og du hører turtallet og merker på farten at båten trives bedre. Begynner båten å galoppere er pinnen for langt ut.

Poenget er å finne en stilling hvor motor ikke overruser (eller båten galopperer) og heller ikke går på trynet så baugen bremser farten. Med litt øvelse merker du når farten er på det høyeste og båten virker stabil.

Går du med bølgene lønner det seg å trimme motoren et eller to hakk ut så du løfter baugen litt ekstra for å slippe at den graver seg ned. Mot bølgene lønner det seg å trimme den inn litt så tar den sjøen bedre.

Med å trimme motor ut vil du kanskje miste litt aksellarasjon, så står vannski e.l. på programmet en fin dag, kan du igjen trimme den inn. Mister toppfarten men får en bedre aks.....

Hobbyist.

Meget aktiv fazerfreak's Avatar

Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    Leikanger
    Thumbs Up/Down

Båten min: 2004 steady 460 , yamaha 30 2takt 2004 mod.
    Får å få bedre fart og bedre båt i bølger på steady 460 uten el-tilt kan du bruke en kile på 30x30cm som går fra 5-1 cm.
    Dette har eg gjort, no "stanger" den ikkje i bølger og har snittfart på 28knp på gps, 21-23knp med 2 dykkere.

Når eg bruker den med lite last har eg Tilten helt opp( Motor lengst ut fra båten) dette blir helt perfekt på min steady, eg brøvde å legge den ut ca 1cm til med det vart for mue tilt. har den midt på når vi er å dykker / vanski etc og helt inne med stappa full båt. båten går lett i plan med full tilt og to voksne bak.

edit: litt mer info.

Vedlagte bilder Vedlagte bilder

Nykommer

Ble medlem
    Nov 2003
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/9

Tusen takk for gode tips
    "Kile-tipset" skal jeg benytte meg av.
    Ser jeg formulerte meg litt klønete i innlegget - motoren er stilt så langt ut fra speilet som mulig, men likevel føler jeg motoren skulle vært enda lenger ut. Derfor tror jeg en kile kan bli ei god løsning.

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg