View RSS Feed

Thomas Grindevoll

45m fridykk i Saltstraumen

Rate this Entry
Etter å ha tilbrakt 2 mnd i Bodø i sommer har det selvfølgelig blitt noen dykketurer i Saltstraumen. Selvfølgelig bare som som fridykker. Av alle stedene jeg har vært i å dykket i Norge er Saltstraumen kanskje det mest spektakulære. Et rikt dyre og planteliv som kan ta pusten fra de fleste, kløfter, jettegryter og vertikale vegger som går rett ned til over 60m.

Lørdag dykket jeg ned langt en av disse kløftene i Oksebåsen, primært for å ta en del bilder på 20m dyp. Avsluttet dagen med en forsiktig fridykk ned til 45m langs kløften/veggen og de siste 15m falt jeg rolig horisontalt med kroppen. Dykket tok ikke så langt tid. 1:10 ned og 50s opp igjen og jeg fikk nok av tid til å se meg rundt.

Kan takke min 5mm yamamoto 45 for at jeg holdt meg god og varm de 45m vi var i sjøen uten å bevege seg særlig mye i overflaten. Det kan nevnes at det var omtrent strømstille da vi dykket. Det hadde vært gøy å gjort et 60m fridykk på samme sted i morgen torsdag, men månefase med ca 3m høydeforskjell setter en stopper for den planen. Til det er strømvinduet for lite.

Submit "45m fridykk i Saltstraumen" to Digg Submit "45m fridykk i Saltstraumen" to StumbleUpon Submit "45m fridykk i Saltstraumen" to Google

Tagger: Ingen Legg til / Endre tagger
Categories
Fridykking

Comments

Om Dykkesiden

Dykkesiden er en portal for alle som er glad i dykking. Her finner du bl.a. nyheter om dykking, diskusjoner om dykking, utstyrsinfo, dykkebilder, loggbok og vrakdatabase.

Følg oss på

Twitter Facebook youtube RSS Feed